De KNVB is de grootste sportorganisatie van Nederland. Ongeveer een miljoen leden telt de voetbalbond. Het grootste gedeelte daarvan zijn jeugdspelers. En al die idioten die op zaterdag- of zondagochtend vroeg met een kater in de benen op een ijskoud voetbalveld gaan staan. Of die vrijwilligers die omdat ze het leuk vinden om zeven uur ‘s ochtends velden te keuren of hoekvlaggen neer te zetten. De echte amateurvoetballers dus. Aan al deze leden heeft de “Koninklijke” Nederlandse Voetbalbond een intense hekel. De bond denkt louter aan geld, zo toont ze aan met voetbal.nl. Bier drinken voor de sponsor, dát is belangrijk.
Op de site van de KNVB kon je tot voor kort de standen en uitslagen van elk team teruglezen. Ook in de reserve zevende klasse onderbond wil je weten wat FC Schubbekutterveen 8 heeft gedaan. Dat was al niet ideaal. De KNVB maakte het onmogelijk om die standen op je eigen website te integreren, want ze wilden wel dat je naar hun dik gesponsorde website kwam. Maar er was mee te leven. Nu staan die rangen en standen op voetbal.nl. En daarmee haten ze de leden pas echt.
Op de eerste plaats heeft voetbal.nl weinig met voetbal te maken. De startpagina gaat nog wel, maar klik je bijvoorbeeld op ‘senioren‘ dan zie je vooral heel veel reclame, een grote banner van Amstel en andere advertenties. Dat is niet zo erg, maar vergeet niet: dit is de plek waar je naartoe móet om je eigen uitslagen te mogen zien. Het ergerlijke is vooral dat inloggen heel moeilijk is. Username vergeten? Dan moet je béllen. Voor 20 ct per minuut. Voor je eigen username, voor je eigen uitslagen, van je eigen vereniging. Want je leden bedienen, dat zou wel ver gaan.
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat een site van een vereniging tot nut van de leden zou moeten zijn. Die moet bedoeld zijn om geld te verdienen. Falende ploegartsen moet immers ook betaald worden en de lobby voor het WK 2018 loopt. Dus waarom niet over de rug van de gewone leden? En gelukkig wil de sponsor van de KNVB daar wel aan meewerken. De site voetbal.nl is namelijk helemaal niet van de KNVB. Die site is van de ‘Heineken International B.V.” Geheel toevallig dus van sponsor Amstel.
Hoe moeilijk kan het zijn een site te maken voor je leden? Waar iedereen makkelijk z’n eigen standen op kan vragen? Waar best sponsoren op mogen adverteren, maar waar je mag komen om je sport te beleven? Het is echter niet de bedoeling dat je je met je sport bezighoudt. Dat bewijst de KNVB ook met talloze bureaucratische regeltjes rondom wedstrijden, met het niet structureel royeren van zich misdragende spelers en nu weer met deze site. De KNVB haat z’n leden. Behalve als ze genoeg bier drinken. Amstel bier natuurlijk.
Huub Bellemakers is blogger en probeert zondagsochtends een bal te raken in de Reserve 7e klasse BC, District Oost.