‘Alle Lexus-rijders moeten dood’

06-02-2010 11:29

Toyota heeft een probleem met een haperend gaspedaal. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk dus het bedrijf roept wereldwijd 8 miljoen auto’s van verschillende modellen terug naar de garage. Reden genoeg voor Pauw & Witteman om vrijdagavond Toyota Nederland-directeur Pieter van der Velden in de Amsterdamse Plantagestudio uit te nodigen. Een nuttig gesprek totdat Pauw en Witteman zelf de rem niet meer kunnen vinden.

Pieter van der Velden zal ongetwijfeld een aardige man zijn. Maar in zaken als deze is het niet al te verstandig om voortdurend glimlachend in beeld te zitten. Een serieus onderwerp behoeft een serieus gezicht. Pauw en Witteman moet je daar dus ook niet voor hebben. Wanneer Van der Velden uitlegt dat het om twee soorten gaspedalen gaat kan Pauw het niet laten een witz te maken: “Huh, twee gaspedalen?” Dat werk.

Managementbabble
P&W proberen vervolgens, geheel terecht, de zaak te duiden. Om hoeveel auto’s gaat het wereldwijd, wat betekent dit voor een wereldwijd vertakte organisatie als Toyota en wat zijn de gevolgen voor de Nederlandse consument? Van der Velden redt zich, ondanks die voortdurende glimlach (als een boer met kiespijn) redelijk. Ook al ontkomt hij niet aan de managementbabble die bij zijn beroep hoort. Want volwassen mannen horen geen zinnen als deze af te scheiden: ‘Een klus die we zullen klaren…met de passie en drive van de Toyota-organisatie in Raamsdonkveer’.

Maar dan vliegen Pauw en Witteman uit de bocht. Eerst volgt een bruggetje. ‘U rijdt in een Lexus?’ Van der Velden antwoord bevestigend. Getoond wordt vervolgens een telefoongesprek met een Amerikaanse Lexus-rijder die, dixit Witteman ‘inbelt met naain wan wan’. We horen een bestuurder die in paniek belt met alarmnummer 911 omdat hij met zijn Toyota Lexus met hoge snelheid over een Amerikaanse snelweg raast en niet meer kan remmen. Vervolgens horen we semi-live hoe de inzittenden, een gezin, om het leven komen.

Vloermat
Heel spijtig, inderdaad. Maar terecht merkt Van der Velden op dat het hier gaat om een model dat in Nederland niet voorkomt. Daarnaast was de oorzaak van het noodlottige ongeval niet een haperend gaspedaal maar de vloermat waaronder het gaspedaal bleef steken. Een type vloermat dat alléén in Amerika voorkomt. Een vloermat, dus niet het gaspedaal.

Maar dan komt de uitsmijter middels Pauw: ‘Het is ook uw taak om de rust te houden hiér bij de Lexus-rijders. Die hoeven zich geen zorgen te maken?’ Rare Pauw. Eerst laat je dit vreselijke filmpje zien waarvan je wéét dat het niéts met de Nederlandse markt heeft te maken en vervolgens spreek je Van der Velden aan op zijn verantwoordelijkheid? Als je dat hele filmpje niet had laten zien was er niets aan de hand geweest. Terecht zegt Van der Velden dan ook dat de Europese Lexus-rijders zich geen zorgen hoeven te maken. Maar dat maakt P&W niet uit, zij hebben hun eigen Faces of Death-filmpje kunnen laten zien.

Enfin, u begrijpt: Pauw & Witteman is niet meer wat het was.

Bas Paternotte is twitterfascist en kritisch Pauw & Witteman-volger.

Opmerking van DeJaap-redactie: de server van Pauwenwiteman.nl zit momenteel vast. Zodra het hierboven besproken item beschikbaar is wordt deze hier gepubliceerd.