Blije, boze en angstige mensen zijn creatiever dan verdrietige en ontspannen mensen. Dit blijkt uit onderzoek van psycholoog Matthijs Baas.
Baas voerde voor zijn promotieonderzoek experimenten uit. Hij bracht zijn proefpersonen in een bepaalde stemming – blij, ontspannen, angstig, boos of verdrietig – en vroeg ze daarna een creatieve taak uit te voeren. Stemming beïnvloedt niet alleen de creativiteit, maar ook de weg naar creativiteit. Een blij mens wordt creatief door associatief te denken. Een angstig iemand wordt juist creatief van een volhardende aanpak.
Ook de redenen achter de creatieve taak spelen een rol. Het maakt daarbij uit of iemand defensief is in de doelen of juist aanvallend. De promovendus laat zien dat beide motivaties tot creatieve inzichten kunnen leiden, zolang ze maar actief met de taak bezig zijn. Zit je te springen om wat creativiteit? Baas adviseert tegen de blues, maar voor een vrolijke bui, een boosaardig humeur of een angstige stemming.
Matthijs Baas verdedigt 25 maart zijn proefschrift The Psychology of creativity: Moods, minds, and motives.