Een op de vijf geschiedenisdocenten in de grote steden heeft wel eens meegemaakt dat de Holocaust niet of nauwelijks besproken kon worden door weerstand van allochtone leerlingen. Dit blijkt uit een enquête, gehouden door weekblad Elsevier.
Uiteraard worden de meeste problemen ondervonden op vmbo’s. Wat de “weerstand van de leerlingen” precies inhoudt is niet duidelijk.
Veel erger is een andere uitkomst uit de enquête: het is onder leraren algemeen geaccepteerd dat de Tweede Wereldoorlog een verbintenis met de idealen tolerantie, vrede en vrijheid heeft veroorzaakt. Bijna alle docenten geschiedenis zeggen dan ook “een morele boodschap te willen overdragen”. Volgens acht op de tien docenten helpt de Tweede Wereldoorlog leerlingen te begrijpen wat onverdraagzaamheid kan aanrichten.
Het is dus duidelijk dat we van het fatsoens-, normen-, respect-, tolerantie-, en waardenmonopolie van Nederlandse docenten, babyboomers, politici en elite nog láng niet af zijn. De Tweede Wereldoorlog heeft wat dat betreft veel meer stuk gemaakt dan kon worden voorzien.