Er is weer hoop voor zzp-end Nederland. Zo’n duizend veelal kleine visjes in een grote oceaan hebben afgelopen weekend in een evenementenhal te Nieuwegein de basisprincipes geleerd om een grote vis te worden in een kleine vijver. Of anders gezegd: om een succesvolle en financieel onafhankelijke ondernemer te worden in plaats van veredelde hobbyist. Velen van hen hebben een contract gesloten met zichzelf om hun inkomen het komende jaar te gaan verdubbelen.
Ze hebben de zeven beperkingen geleerd die ze moeten overwinnen voor persoonlijk en zakelijk succes; de vijf marketingconcepten om een bedrijf te laten groeien zelfs ten tijde van een recessie; en natuurlijk de drie geheimen van netwerken. Een nieuw soort MBA in 1-dag dus, maar dan in 2 dagen, en met een andere business goeroe: Nisdandeh Neta.
Belachelijk toegankelijk
Hoe raakt een mens in vredesnaam in Nieuwegein verzeild? Die vraag schoot zaterdagmiddag door m’n hoofd terwijl duizend mensen zich dansend en juichend op hun stoel stonden. Kijk maar, het is ECHT gebeurd.
Hoe was dat ook alweer bij mij gegaan? Opeens was Open Circles daar, op mijn twitter en in mijn emailbox. Het moet ergens in juni zijn geweest. Het aanbod was goed en toen moet ik gedacht hebben: waarom niet? Een tweedaags business seminar voor de belachelijk lage prijs van 47 euro (inclusief lunch en koffie): daar gaat een energieke ondernemer op een vrije zaterdag gewoon naartoe om het te checken.
Vanaf dat moment werd ieder risico dat ik het evenement zou vergeten of niet in mijn agenda zou zetten door Open CIrcles geminimaliseerd. Ik werd bestookt met email; uitgedaagd om het blog te lezen; een paar dagen voor aanvang nog gebeld door een alleraardigste Henriëtte. Als een magneet werd ik ernaar toe getrokken.
Echte zakenjood
Wie Open Circles zegt, zegt eigenlijk gewoon Nisandeh Neta. Een prototype zakenjood. Een marketing-wonderboy met een paardenstaart. Een goeroe en een manipulator pur sang. In de goede betekenis van het woord.
Nishandeh (voor intimi, en ik was deelnemer) kan één ding heel erg goed, en dat is praten. Hij praat beter dan Seth Godin. Beter dan Malcolm Gladwell. En beter dan poldergoeroe Ben Tiggelaar, die voor zijn MBA-in-1-dag wel heel veel audiovisuele poespas nodig heeft om het spannend te houden. Nisandeh doet dat anders. Nisandeh heeft een katheder en een flip-over op het podium staan. Als Nisandeh les geeft aan duizend man, lost hij dat gewoon op met een paar camera’s en twee grote schermen, die met een seconde vertraging projecteerden wat de meester zei of wat er op de flip-over werd geschreven. Oldschool. Neta is niet het type die nieuwerwetse hulpmiddelen nodig heeft. Neta maakt soms gebruik van harde muziek als engergizer en laat duizend man op hardcopy de twaalf geboden van ondernemers opdreunen. That’s it. Nishandeh is niet geïnteresseerd in entertainment; Nishandeh wil gewoon dat je oprot als het je allemaal niets interesseert.
Next Level
Voor ingewijden in het ondernemerschap en in de managementliteratuur was Nishandeh Neta absoluut niet vernieuwend. Wie hem bijvoorbeeld zondagmiddag hoorde praten over het belang van een remarkable product, hoorde wel heel erg duidelijk Seth Godin. Maar wat geeft het? Tijdens het weekend vroeg ik me meerdere malen af wat het meest interessante was. Netas grote kwaliteiten als publiek spreker? Of de kleine revolutie in zzp-land waarmee dit soort seminars belachelijk laag geprijsd worden – en niet onderdoen dan die van een Ben Tiggelaar? Of de cultuursociologische vraag of die echte business mindset gaat beklijven bij duizenden kleine, worstelende, middenklasse zzp-ers die vaak nog een lange weg te gaan hebben op uit te komen op Netas niveau. Over het belang van klanten maken tot vrienden stelde een deelnemer het volgende: ‘But it is always difficult to charge your friends.’ Netas antwoord: ‘Not for me.’
Eric Stam is debattrainer en gespreksleider. Hij heeft zalen van iets kleinere omvang ook al laten dansen en leuzen laten scanderen.