Recensie: AKO iPad-app

21-10-2010 12:02

En weer een stapje verder richting de vervolmaking van de nieuw mediale revolutie. Tijdschriften- en boekentoko AKO (die van de literatuurprijs) kwam onlangs met een geniale iPad-app in de appstore: AKO MagWorld-app. En omdat ik vrienden heb bij de sympathieke firma AKO (niet te verwarren met het inferieure Bruna) mocht ik als een van de eersten deze app uitproberen, inclusief een editie van het opinieblad HP/DeTijd.

Het is, voor de vaste lezers, inmiddels bekend: de Ipad maakt lezen tot een groot feest. Ik heb dat al eerder geschreven en ondanks het hoongelach dat mij ook nu zeker weer ten deel zal vallen, blijf ik het herhalen. De iPad is een leesmachine bij uitstek. Sterker: wie eenmaal hooked is aan lezen met de iPad wil geen papier meer in zijn handen hebben. Het is een zege om een tijdschrift te kunnen doorbladeren en deze gewoonweg weer uit te kunnen zetten zonder dat het ding als oud papier op je salontafel belandt, of überhaupt je brievenbus vult als pakket natgeregende massa verpakt in cellofaan. Een tijdschrift om aan te zetten en, vooral dat, daarna weer uit te zetten. Alsof je elk gewenst moment je favoriete blad uit de lucht kunt toveren. De toverknapzak van Douwe Dabbert bestaat echt.

Girlz!
De AKO-app heeft twee nadelen: ten eerste verschijnt er een irritante slideshow met thumbnails onder in je scherm op momenten dat je dat niet wilt (maar even op het scherm klikken en het is weer weg, dat wel) en ten tweede moet je het doen met het huidige aanbod tijdschriften van Audax Publishers, G&J, Hachette en nog wat. Naast HP/DeTijd zijn dat klinkende titels als Vriendin, Girlz!, Primo, Aktueel MAN en natuurlijk de WUBBO. Echt bladen waar ik normaal ook voor naar de AKO-shop ren zal ik maar zeggen.

Gelukkig is HP/DeTijd een redelijk leesbaar blad (het is jammer dat die geweldige televisiecolumnist er niet meer in staat en ook de wekelijkse Paint-cartoon van Bas Paternotte wordt node gemist) maar verder is het een prima babyboom-opinieblad vol met verhalen die al weken op het internet staan. Een blad dat grandioos wegleest op de iPad omdat de pagina schermvullend wordt getoond. Zonder hinderlijke popupkaders met tekst (zoals bij die achterlijke NRC Handelsblad-app) en zonder “eigen” gemaakte vormgeving. Het is gewoon een één-op-één kopie van de papieren versie. Precies zoals ik dat wil.

Paypall

Tijdschriften kopen kan in de online AKO-shop, betalen gaat met Paypal. Een redelijke keuze qua veiligheid maar helaas wat minder handig voor de vele mensen die daarvoor eerst een paypal-account moeten aanmaken. De interface van de app is overzichtelijk, zonder al te veel afleidende knoppen en intuïtief. Al blijft het een raadsel wat ik met een thumbnailslideshow moet als er ook al een knopje beschikbaar is waarmee de inhoudsopgave van het tijdschrift kan worden opgevraagd.

AKO heeft in ieder geval bewezen dat ze de nieuw mediale revolutie prima begrijpen en kan wat mij betreft als model gelden van de vele andere uitgevers die de weg naar de iPad kennelijk nog niet hebben gevonden (Sanoma oh Sanoma, wanneer kan ik Nieuwe Revu of Grazia eindelijk eens op de iPad lezen? Waarom toch dat trage?).

AKO bewijst dat de iPad inderdaad bestaat voor een hoger doel: het opheffen van printmagazines en zo de kosten besparen die nodig zijn voor het overleven van de bladenmarkt. Ik kan gewoon niet wachten op de nu al veelbelovende iPad-app van De Persgroep (Volkskrant, Trouw, Parool).