Een Twitteraccount geeft de twitteraar de mogelijkheid om zichzelf te introduceren in de ‘bio’, een tekstje van 160 tekens. Dit, in combinatie met een foto en eventueel een link naar de (bedrijfs-)website vormt een kek stukje personal branding op basis waarvan mensen elkaar al dan niet kunnen volgen. Natuurlijk zijn al die kreten en eigenschappen aangedikt, verfraaid, opgepoetst of gewoon blatant onwaar, en vergt het doorgronden van een bio soms een andere invalshoek dan de afzender voor ogen had.
Zoals makelaars spreken van “ouderwetse charme” waar mensen zoals u en ik “uitgewoond krot” zouden zeggen, zo is de bio-windowdressing vaak ook door te prikken.
- Beelddenker– Opdat de argeloze twitteraar niet denkt met zomaar een doorsnee Denker te maken te hebben! Hier is creativiteit en meestal ook duchtig out-of-the-box denken aan het bruisen en spetteren onder de hersenpan!
- Bourgondiër– Alcoholist. Noemt zijn/haar habit “een goed glas” of “een mooie wijn/cognac/whiskey.” Vaak te betrappen op culisnobtrekjes (“Heerlijke paté van de zomer gegeten in de #Perigord, weet iemand of dat te krijgen is in omgeving Zoetermeer? #durftevragen”) of probleemkokkerellen (“Nog 21 plaatsen vrij in de Dolce Vita truffelworkshop morgen! Schrijf je snel in! Mail me op [email protected]”) Speciale vermelding: mensen die “Bourgondiër” in hun bio hebben en vegetariër zijn, neme men beter niet serieus.
- Coach– Eigenlijk verdienen twitteraars met “coach” in hun bio een heel eigen stukje, want ze zijn alomtegenwoordig en Twitter is hun jachtterrein. Vuistregel: ze lullen uit hun nek, zijn niet te vertrouwen en gebruiken hun coach-schap om in godsnaam maar niet naar zichzelf te hoeven kijken. Een greep uit de meest pathologische gevallen: de Provocatieve Caviacoach; de Kleurencoach die een suïcidale twitteraar aanbeval vooral geel te denken; de Kindercoach die kinderen sterk wil maken met slap gelul; de Opruimcoach die twitterveilingen houdt voor zielige negertjes; de Relatiecoach die tegen haar Innerlijke Kind praat, zakelijk coacht met powerranger-poppetjes en liefdeswebinars geeft bij huwelijksproblemen (saillant detail: coacht sinds haar scheiding ook in Positief Scheiden).
- Creabea– Hobbyvrouwtje die enge schilderijen in fantasystijl maakt van eenhoorns en elfen. De creabea verwart gefröbel met creativiteit en nijverheid met kunst. Een rijke creabea, zeg, een doktersvrouwtje, noemt zichzelf geen creabea maar bestiert een galerietje in een hippe buurt of geeft schilder-/kralen-/keramiekworkshops in de bossen bij Bilthoven. Creabea’s volgen vooral elkaar en zijn relatief onschadelijk.
- Eigenwijs– Op de kokette Audrey Hepburn-manier. Althans, dat is de bedoeling. Komt vaak neer op reuze dociel zijn maar er wél heel guitig over twitteren. “Nu al een oliebol gehaald, mag eigenlijk pas ná Sinterklaas maar ze ruiken TE lekker! #hihi”
- Enthousiast– Zoals een jonge labrador met modderpoten enthousiast is: druk, opdringerig, ongewenst. Attentiespanne en diepgang dichtbij het nulpunt. Meestal ook “positief”, zie aldaar.
- Entrepreneur– Onzekere ondernemer.
- Gewoon mezelf– Dit is in veruit de meeste gevallen bepaald geen aanbeveling.
- Goeroe– Mensen die goeroe in hun bio zetten zijn te verdelen in 2 ondersoorten: De onzekere professional en De zweefteef m/v. Beide ondersoorten hebben diepgewortelde onzekerheid gemaskeerd door zelfoverschatting met elkaar gemeen. De onzekere professional noemt zich “goeroe” in zijn vakgebied omdat er geen tastbaar bewijs van zijn/haar vaardigheid bestaat in de vorm van diploma’s of een portfolio. Dit omdat het vakgebied zich daarvoor niet leent (zie de trefwoorden coach, social media, inspirator) of omdat het een koekenbakker is. De zweefteef m/v goeroe retweet vaak @paulocoulho en dooddoeners in de trant van “Glimlach! Je maakt minder gebruik van je spieren als je lacht dan wanneer je boos kijkt!”
- Hoogsensitief– Blinken nergens in uit en zeiken graag over dingen, vandaar een zelfgemaakt label om als excuus te dienen voor hun weeïge geëmmer. oogsensitief in je bio zetten werkt als een virtueel ‘schop mij’-bordje op de rug, ze ondergaan de welverdiende hoon en spot dan ook met pervers en nauw verholen genoegen. “Nou zeg, dat jij het niet begrijpt wil niet zeggen dat zulke grapjes heel erg bij mij kunnen binnenkomen hoor @SpottendeTwitteraar! Bah, zeker jaloers!”
- Humor– Mensen met “humor” in hun bio zijn nooit grappig. Wel achten zij zich ter zake kundig en dit zijn dan ook altijd de mensen die anderen berispen die, in hun ogen, “grove” grappen maken. Maak eens een grap over een recent overleden beroemdheid, een etnische minderheid of een nare ziekte en wacht de voorspelbare reactie af. “@Twitteraar, heel onnodig dit! Je kan ook grappig zijn zonder mensen te kwetsen!” Tien tegen 1 dat deze persoon “humor” in zijn/haar bio heeft staan.
- Inspirator/Motivator– Wat er precies geïnspireerd/gemotiveerd wordt is niet duidelijk, tenzij er mensen zijn die gemotiveerd raken door tipjes als: “Glimlach vandaag eens naar iedereen die je tegenkomt!” of “Schrijf elke dag iets op waarvoor je dankbaar bent!”. Indien zulke mensen bestaan: ga weg.
- Lekker gek– Deze vrouw (ja, altijd een vrouw) is net zo hemeltergend doorsnee als haar vinexwijk-buufje, alleen draagt ze soms uitbundige creaties van Cora Kemperman en houdt van lekker hard zingen op haar fiets met kunstbloemen aan het stuur. Twitterpieken rond #DeParade en #Oerol
- Levensgenieter– Mensenlief wat wordt er tegen de klippen op genóten op Twitter! Of er zijn buitensporig veel mensen aan de prozac, dat kan ook. Levensgenieter is zo ongeveer de meest gebruikte bio-kreet, en het is los daarvan al zo”n volslagen gratuite term. Geluk zit in kleine dingen, een kinderhand is gauw gevuld, beter een levensgenieter in je timeline dan tien coaches in de lucht, zorgeloos, huppelen, tralala en GENIET godverdomme!
- Meisje– Dit zijn bijna nooit meisjes, maar 25+ vrouwen. Zeggen IRL-dingen als: “Dit meisje springt op haar fietsje en gaat boodschapjes doen!” Een slag erger is het “meisjesmeisje”. Die twitteren met hun dinnetjes over high tea en hun hubby of hun “lief” en vinden veel dingen, maar vooral shoppen en schoenen, “hélemaal leuk!”
- Mensenmens– Kuddedier
- Positief– Geestelijke armoe verpakt in “het glas is halfvol”-achtige dooddoeners. Hebben te weinig problemen en tegenslag in hun leven en menen daarom dat hun misplaatst-blijmoedige tweets als “RT @Oprah: In the hopes of reaching the moon men fail to see the flowers that blossom at their feet” anderen tot steun zullen zijn. Niet zelden zijn mensen met “positief” in hun bio helemaal niet zo stompzinnig als ze lijken, maar gewoon passief-agressief.
- SEO– Die wordt altijd in het rijtje social media/Web 2.0 erbij geplakt. De Ravensburger onder de kekke webachtige termen: iedereen kan SEO-en, blijkbaar. Vul de veldjes in met de overeenkomstige woordjes via de handleiding et voila: SEO die bio!
- Social media-Zie: Web 2.0
- Vooral moeder– Soms gevolgd door de namen of zelfs de Twitteraccounts van het gebroed. “Vooral moeder van @Savannah2007 en @Jayden2009” Die accounts worden door hun Vooral Moeder bijgehouden, niet zelden in de ik-vorm. “Vandaag ben ik met mama @VooralMoeder naar de speeltuin geweest. Mijn grote zus @Savannah2007 speelde met de kindjes, maar ik lag heerlijk te slapen!!!”
- Web 2.0– Hebben behalve een Twitteraccount ook Facebook, Hyves, Reddit, Flickr, LinkedIn, Foursquare, een blog, en YouTube. Al deze accounts worden gestaag voorzien van simultane updates via Hootsuite. Die updates zijn saai en/of retweets van @dutchcowboys.
Helaas is deze treurige lijst verre van volledig, maar hopelijk kan het zowel de beginnende als de gevorderde Twitteraar tot steun zijn bij het selecteren van een uitdagend, nee, inspirerend, wat zeg ik, BRUISEND followingbestand.