Thomas Griffioen raakt als bescheiden kunstboekenschrijver tegen zijn zin verzeild in een ordinaire quiz op tv. Tot zijn eigen verbazing is Thomas een groot succes en weet hij in de ‘Prijsverdubbelaar’ de hoofdprijs van een miljoen te winnen. Die prijs en de nieuw verworven bekendheid geven hem de gelegenheid een reis te maken, voor de buitenwereld om een boek te schrijven over kleine musea in Frankrijk, maar in werkelijkheid wil hij op zoek naar een verloren liefde uit zijn studententijd.
Het gaat om de spoorloos verdwenen mysterieuze jonge vrouw Olga, waarmee hij zijn eerste liefde heeft beleefd. Jarenlang heeft hij geleden onder het plotselinge verlies. Nu besluit Thomas, inmiddels gelukkig getrouwd en ineens rijk en bekend, zijn vriendin van vroeger te gaan zoeken. In een droom heeft hij haar zien zitten op een plein in Avignon. Dat de droom uit zal komen is een vanzelfsprekendheid. Als lezer voel je op dat punt een grote zorg over de goede afloop. De spanning wordt daardoor goed opgebouwd.
Voordat Thomas op dat plein aankomt heeft hij al een hele reis door Frankrijk achter de rug, een jaloers makende tocht langs kleine musea in slaperige stadjes. De bladzijden wasemen de bijbehorende geuren bijna uit. De prettige eenzaamheid en anonimiteit op een Frans terras in een willekeurige stad is voelbaar. Onderweg luistert hij in de bus naar de radio van de chauffeur. De Franse radio waarop vroeger het spel ‘Quitte-ou-double’ te horen was dat model heeft gestaan voor de tv-quiz de ‘Prijsverdubbelaar’.
Uiteindelijk blijktDe zomer van Godard te gaan over de overwinning van vriendschap en kunst op de lust. Een man van bijna vijftig kan naast zijn lust, geilheid en sexappeal een plaats geven aan andere waarden in zijn leven.
Een kwestie van leeftijd? Uit het boek blijkt dat de hoofdpersoon liever bewonderd wil worden voor zijn kennis en gevatheid dan dat hij een punt wil scoren bij vrouwen. De te vinden graal in deze geschreven roadmovie is vooral integriteit. Het is de schoolmeester die het niet kan helpen ons de verstandige weg te wijzen. Niet die spannende ongrijpbare vrouw, maar de loyale, rustige vrouw. Niet het ongewisse avontuur met een miljoen, maar uiteindelijk verder gaan met de al vertrouwde elementen.
Dat docerende komt ook naar boven bij sommige begrippen die net iets te veel worden toegelicht. Wat mij het gevoel geeft dat ik dat onmogelijk allemaal zou kunnen weten. Wat ik toevallig wel doe.
Saai is het desondanks nooit. De ingenieus vervlochten lijnen in het verhaal komen elkaar op verrassende manieren tegen. Thomas de hoofdpersoon komt geloofwaardig en sympathiek over, zoals wanneer hij onder de indruk is van het wereldse gedrag van Olga of overenthousiast blijft doorpraten over de filmPierrot le Fou van Godard.
De wisselende stijlen houden de lezer scherp. Er zijn soepel lopende passages over bijvoorbeeld het begin van zijn studententijd, met de wandelingen door het nachtelijk Amsterdam, schaakpartijen met zijn goede vriend en onschuldige ontmoetingen met dames uit de rosse buurt. Maar ook staccato geschreven delen met losse onuitgewerkte gedachtenflarden. Dat zijn bijna dagboekbladzijden die per ongeluk in het boek terecht zijn gekomen.
Wel is hier en daar zo nagedacht over wat gezegd moet worden en hoe het gezegd moet worden dat de tandwielen bijna te precies in elkaar moeten vallen. Een zandkorreltje, een moment van onoplettendheid tijdens het lezen en de radertjes lopen vast. De machinerie komt vast te zitten. Dan is het even moeilijk verder lezen.
De zomer van Godard maakt nieuwsgierig. Het verhaal is uit, maar tegelijk is er een zaadje geplant. De lezer wil wel eens zo’n klein museum in Frankrijk gaan bezoeken, de filmPierrot le Fou gaan zien en een schilderij van Jongkind in het echt aanschouwen. De docent kan tevreden zijn.
Uitgever: | Aspekt |
Pagina’s: | 248 |
Prijs: | 18.95 |
ISBN: | 9789059119345 |
Jaar: | 2010 |