Leuk, zo’n rechts kabinet, voor de infrastructuur normaal gesproken een zege. Want veel scoren met asfalt en wegen en geen gezeur over tolpoortjes. En als het even kan ook nog eens 130 kilometer per uur rijden voor maar een paar miljard. Wie wil dat nu niet? En dan zo’n frisse, capabele, fiere vrouw als Melanie Schultz van Haegen op dat nieuwe departement Infrastructuur en Milieu zetten. Dat is toch om van te smullen?
Want zoals u weet werd het aloude Verkeer en Waterstaat (en in dit geval nog enkele aanverwante departementen) eigenlijk altijd bemand door een vrouw. Dat is niet voor niets. Volgens Schultz van Haegen zijn vrouwen namelijk lekker bondig en dat betaalt zich terug. Vrouwen krijgen tenminste wat voor elkaar. Denk aan de betuweroute (Smit Kroes, Maij Weggen en Netelenbos), hogesnelheidslijn (Jorritsma c.s), carpoolstrook (Maij-Weggen), allemaal fraaie verworvenheden waar we nog jaren plezier van zullen hebben. Om over de tolpoortjes van Netelenbos nog maar te zwijgen.
Os Kamieleke
Nee dan nu niet allemaal flauw gaan roepen dat Eurlings als enige vent op dit departement in eeuwen ongeveer dertig keer zoveel geklaard heeft gekregen als zijn voorgangers bij elkaar. Van hem namelijk geen betuwelijnen of HSL’s en die paar knelpunten in ons wegennet had Maij ook wel op kunnen lossen, daarvan zijn we overtuigd. Bovendien draaide Camiel 180 graden op het dossier kilometerbeprijzing, net als huidige coalitiegenoot VVD.
Nee, Schultz kan gewoon prima de juiste vrouw op de juiste plaats zijn. Maar als ze dat wil aantonen, zou het wel fijn zijn als de kerverse wegbereidster van de VVD ook zou laten zien dat ze wist waarover ze sprak. Want de opmerking: `Je maakt mij niet wijs dat treinen niet net als vliegtuigen twee minuten na elkaar kunnen vertrekken’ in de Volkskrant van afgelopen zaterdag (betaald artikel), belooft akelig weinig goeds.
Heel erg dom
Enkel die zinsnede geeft blijk van zoveel onkunde over een aanzienlijke verantwoordelijkheid binnen haar ministerspost dat de nekharen je te bergen rijzen. Het Nederlandse spoorwegnet valt namelijk binnen haar portefeuille. Met een dagelijks gebruik rond de 1,1 miljoen mensen is het daarbinnen ook geen klein bier. Laten we zeggen: een stuk groter dan Schiphol. En nu wil het akelige feit dat ons spoorwegnet op dit ogenblik het meest intensief gebruikte net van de EU, op Zwitersland na van de wereld. Met ingewikkelde comuptersystemen wordt gezorgd dat treinen relatief zeer dicht opeen rijden. Veel dichter dan elders. Met andere woorden: de kans dat treinen dichter opeen kunnen rijden is in die wetenschap bijzonder klein.
Maar dat is niet het enige dat Schultz vrij gemakkelijk valt wijs te maken. Ons hoogspanningsnet is oud en heeft een betrekkelijk laag voltage. Dit betekent dat niet te veel grote intercity’s die bij vertrek veel energie vragen, tegelijkertijd kunnen vertrekken, anders smelt de bovenleiding (p11). Let wel: tegelijk in grote segmenten van het spoorwegnet, dus niet op één station. De bovenleiding is om die reden aan vervanging toe, wat ook al jaren op de rol staat van het ministerie. Voorlopig is dat echter niet voor 2012 aan de orde. Dit betekent op zijn beurt dat er dus niet, zoals bij vliegtuigen, allemaal treinen heel snel na elkaar kunnen vertrekken, ‘als de rails maar leeg is.’
Jammer
Ergo: we hoeven Schultz niet zozeer iets wijs te maken, ze zou het ook gewoon even kunnen opzoeken. Wat direct de tweede onvoorstelbare stupiditeit van haar opmerking blootlegt: namelijk dat ze zelf niet kon bedenken dat er wel een verschil is tussen treinen (rails, bovenleiding, baanvak, wissel, om maar eens wat te noemen) en vliegtuigen (plat stuk asfalt en verder heel veel lucht). Een mens met een greintje redeneervermogen zal vrij snel beseffen dat er best dingen te bedenken zijn die erop wijzen dat treinen niet ‘net als vliegtuigen twee minuten achter elkaar kunnen vertrekken’.
Dom, kortzichtig en naïef en omgeven van de onmiskenbare geur van carpoolstroken en tolpoortjes. Gelukkig heeft ze in datzelfde interview aangegeven voorlopig geen geld uit te willen geven. (Dat kan natuurlijk ook niet, omdat al haar miljarden in een zinloze verhoging van de maximumsnelheid gaan zitten). Op zich is dit een uitstekend plan. Hand op de knip houden en uitzingen die handel. Maar mocht onze minister nog van gedachten veranderen, is dan die bovenleiding wellicht een puntje van aandacht?