“Oh buurman, wat doet u nu?” – Met deze woorden maakte Tatjana Šimić zich in 1986 onsterfelijk. Het hooggeblondeerde Kroatische fotomodel kirde er gewillig op los in de eerste Flodder-fillm van pulpcineast Dick Maas en deed terstond het levenswerk van Aletta Jacobs en Cisca Dresselhuys teniet. Midden jaren negentig wist de rondborstige import-BN’er een miljoen softpornografische kalenders te slijten bij de aankoop van drie kratten pils. Ze weet dus wel hoe ze mannen moet behagen. Vice versa blijkt onmogelijk, getuige de eerste aflevering van Wie Kiest Tatjana?, op RTL4.
Sinds haar filmdebuut is Tatjana één van de meest begeerde vrouwen van Nederland. Zo sierde ze maarliefst twaalf keer de glimmende binnenpagina’s van de Nederlandse Playboy. Minder memorabel was haar zangcarrière, hoewel Tatjana tussen 1988 en 2008 toch nog zes keer de Top 40 wist te bereiken en eenmaal zelfs de top 10 (in duet met Gerard Joling). Ook internationaal zaaide de zaadvragende zangeres uit Zagreb succes. Zo werd de door Mike Stock en Matt Aitken geproduceerde single Santa Maria prompt een hit in Groot-Brittannië en Japan.
Joegoslavisch multitalent
Tatjana is een open boek en haar rusteloze liefdesleven is evenmin een enigma. De laatste jaren verschijnt Tatjana in de bladen vanwege kortstondige romances met miljonairs die zich strijdbaar door hun midlifecrisis slaan. Zoeken naar ware liefde in de Quote 500 bracht de Flodder-actrice niet de prins in de witte Rolls Royce. Royaltydeskundige en Ivo Niehe-adept Peter van der Vorst trok zich het liefdesleed van de 47-jarige Tatjana aan en kwam op de proppen met Wie Kiest Tatjana?, een datingprogramma waarvoor twee vrienden en de moeder van het Joegoslavische multi-talent de voorselectie verzorgden.
Dat klinkt leuker dan dat het is. Waar bij X Factor een hippe desk staat met daarachter zuur kijkende juryleden, blijft de selectie voor de ideale man voor Tatjana grotendeels verborgen van het oog van de toeschouwers. Da’s natuurlijk zonde, want juist het beoordelen – en veroordelen – van potentiële lovers had kunnen zorgen voor de nodige entertainmentwaarde. ‘Majka’ Šimić die ijskoud bij een zenuwachtige vrijgezel informeert wat hij haar dochter te bieden heeft, of de hartsvriendin die de zoveelste gesjeesde entrepreneur ondervraagt naar zijn hobby’s en hartstochtelijke uitingen. Helaas is dit materiaal grotendeels weggeknipt uit het goedkoop opgezette programma.
Permanent klagend Balkanprinsesje
Met succesvolle en – of je ervan houdt of niet – smaakvol gemaakte programma’s in het genre als Boer Zoekt Vrouw en All You Need Is Love verwacht je toch net iets meer van het RTL-product. Met de leadermuziek is niks mis; Is She Really Going Out With Him van Joe Jackson, en dan ook nog in de oorspronkelijke uitvoering uit 1979 (zonder “pa-pa-pa-paaa”). Het schort ‘m echter aan de overige vormgeving. Die is er namelijk niet. Geen bordkartonnen studiodecor of sfeerverlichting van de Xenos; alles is opgenomen op locatie. De rol van Van der Vorst is marginaal. Als interviewer van de grootste der aarde en presentator van koddige klusprogramma’s brengt hij het er uitstekend van af, maar hij is niet de kleffe matchmaker die Robert ten Brink is. Waar Yvon Jaspers een rode draad annex noodzakelijk kwaad is in Boer Zoekt Vrouw, is Van Der Vorst eerder een toevallige passant in zijn programma.
Er is weinig aan gedaan om Tatjana neer te zetten als een sympathieke vrouw die alles wat ze heeft opzij zou zetten voor de liefde van haar leven. De kijker krijgt wat hij verwacht; een permanent klagend Balkanprinsesje, die duidelijk meer luxe gewend is dan ze tegenkomt in de woningen van haar dates. Ze wordt er zelfs “een beetje verdrietig van”. Waar de klaagtirades bij Joling & Gordon Over De Vloer bij vlagen hilarisch waren – althans, voor de dames zelf – komt Tatjana vooral uit de hoek als een verwend nest dat stampvoetend wegloopt als ze haar zin niet krijgt.
Roze crocs
Juist het feit dat Tatjana een drietal mannen toegewezen wordt die overduidelijk al een tijdje geen vrouw meer veroverd hebben, maakt het dragelijk om het volledige programma uit te zitten. Zo is er Peet, een zelfverklaarde gezellige Brabander (“Je weet hoe ze zijn”, mopperde Tatjana achteraf tegen haar hartsvriendin). Het rijtjeshuis met het karige grasveldje als achtertuin was toch niet direct waar Tatjana op gehoopt had. Peet weet een leuke date (sorry voor de rijmwoorden), namelijk een nieuwe spijkerbroek kopen voor hem. Hoewel Tatjana aanvankelijk tegensputtert, gaat ze toch akkoord om met Peet te gaan shoppen. Maar Peet krijgt “Tat” niet het pashokje in. “We hoeven niet meteen alles te weten”, zegt het voormalige naaktmodel, die bij het avondeten uitgebreid over haar borsten vertelt, in het bijzijn van Peets twintigjarige zoon.
Dan Willem. Een horecaondernemer. Hij heeft een roze auto, een roze stropdas en zelfs roze crocs en hij houdt – hoe kan het ook anders? – van biggetjes. Tatjana beklaagt zich ook in de woning van Willem over de inrichting en noemt het zelfs een “zwijnenstal”. Maar Knorretje blijkt een zachte kant hebben, die Tatjana desondanks aanspreekt. Kandidaat Dave scoort beduidend minder hoog bij de ex-playmate. Hoewel Dave zijn nagels keurig verzorgd heeft met een transparant lakje (“Dat is in Amerika heel normaal”), treft Tatjana naast zijn bed een vies zakdoekje aan. Zonder Tatjana-kalender aan de muur overigens. Dave stelt voor om vis te gaan eten (Tatjana houdt niet van vis) en vervolgens te dineren in het hoogste gebouw in de stad (Tatjana heeft hoogtevrees). Overigens is het geen restaurant, maar een leegstaand pand zonder verwarming (Tatjana houdt niet van kou).
Irritante mug
Van begin tot eind zeurt Tatjana erop los, als een irritante mug die ’s nachts maar om je bed heen blijft vliegen. Ze haalt het bloed onder je – al dan niet gelakte – nagels vandaan en ze loopt genadeloos hard over je heen met haar vlijmscherpe hakjes. En toch blijven de mannen in kwestie in hun plooi. Heel erg zielig, eigenlijk. Toch zijn er talloze huwelijken op dit gegeven gebaseerd. Dat mag blijkbaar van de VN en van Amnesty International. De mannen die dachten met Tatjana een altijd onderdanige Oostblokbruid in huis te halen, komen van een koude kermis thuis. Maar laat je niet kisten, Peet, Willem en Dave! Gelukkig hebben we de foto’s nog…