It’s a women’s world and we love it! – zo heette de show die Hunkemöller op de laatste dag van de Amsterdam International Fashion Week (AIFW) toonde. Het lingeriemerk debuteerde vorig jaar en is als enige lingeriemerk toch wel de Victoria’s Secret van de AIFW. Met sterren als Bastiaan van Schaik en Victoria Koblenko front row zette het merk ook nu weer een bijzondere show neer, geïnspireerd op de jaren dertig en veertig. De show was niet in mindere mate bijzonder omdat alle modellen de catwalk betraden met – jawel – een knalroze pruik, compleet met kekke boblijn. Afzichtelijk, zeker in combinatie met de ziek ogende rode oogmake-up en de donkerrode lippen van de modellen. Wat is de achterliggende gedachte hierbij? Laten we de modellen zo lelijk mogelijk opmaken zodat de lingerie er mooi bij afsteekt? Bovendien waren de modellen duidelijk geïnstrueerd boos te kijken en zo’n een chagrijnige rotkop als mogelijk te trekken.
Alle aandacht op de lingerie richten dan maar. En die was in tegenstelling tot de chagrijnvisagie wel prachtig. De eerste modellen showden op de maat van de Jamie xx Rolling in the Deep remix de Hunkemöller Glamour-collectie. Denk daarbij aan veel vintage kant, bloemenprints met groene details en heel veel jarretels. Gevolgd door de Hot Cognac-lijn, waarin verschillende kleuren bruin de boventoon voerden, zoals valt te verwachten bij een lijn met daarin de het woord cognac.
Kerstcollectie 2011
Vervolgens showden de modellen gewillig de stukken van de Excentric Luxury-lijn. De theatrale kleuren en exotische bonte veren gingen gepaard met correctielingerie van doorschijnend zwart met satijn. In de zwarte en nachtblauwe lingerie, afkomstig uit de Mysterious Black-collectie, viel vooral een donkerblauwe satijnen harembroek op, die werd gecombineerd met een bandeaubeha. Tenslotte gaven de Hunkemöller-booskijkmodellen nog een voorproefje van de kerstcollectie 2011, Bronze Beauty getiteld. Broekjes met een hoge taille brachten hier de jaren veertig look terug.
Bekijk hier alle foto’s (© Charlotte Bouwman).
Maar stiekem wachtte natuurlijk iedereen op de grande finale, het piece de resistance: de muze van Hunkemöller, Joyce Noor, betrad de catwalk in een simpele zwarte body met een enorm bronzen hoofd- en schouderstuk. Wat het precies voorstelde was niet duidelijk, maar de enorme bloemen op het hoofd van het model maakten zeker indruk. En het beste: Joyce had niet zo’n afschuwelijke roze pruik op. Ze beklom uiteindelijk een klein podium, waarna alle modellen hun laatste rondje op de catwalk liepen.
Joyce Noor
Einduitslag: deze show paste perfect in het commerciële plaatje van de fashion week. Het was vrij gemiddelde draagbare lingerie, niets vernieuwends. Bovendien hebben we dit allemaal al eens gezien; uiteindelijk zijn het dezelfde jarretels, hoge tailles en printjes die we nu ook in de winkel kunnen kopen. Wellicht hadden de ontwerpers dit ook door en hebben ze daarom, om de aandacht van hun gezapige ontwerpen af te leiden, die gruwelijke visagie gebruikt. Dat mislukte in ieder geval jammerlijk, maar gelukkig redde Joyce Noor de show. Al was het maar door haar bloemenpruik.