ThePostOnline

Broekenjager jaagt op verantwoorde jeans

03-02-2011 21:20

De anonieme Broekenjager (28) is een nieuwe verschijning op internet. Hij ‘jaagt’ op jeans: hierbij wil hij alleen deals sluiten met jeansmerken die zich in zijn ogen maatschappelijk verantwoord manifesteren. Kleding moet op een aanvaardbare wijze gemaakt zijn. Op zijn site Broekenjager.nl, die pas een maand online is, hebben zich al 200 mensen ingeschreven. Zijn doel is om een bijdrage te leveren aan de collectieve bewustwording van verantwoordelijkheid, van effecten van keuzes en van de macht als consument. “Met mijn initiatief wil ik op een positieve manier, dus niet door alleen maar te schreeuwen en af te keuren, maar door consument en bedrijf wat aan te bieden, bijdragen aan dit bewustwordingsproces. Mijn middel is de markt.”

De momenteel nog aan de Vrije Universiteit studerende Broekenjager wil na zijn verschillende studies deze ideologie doorzetten in het groter maken van zijn site. “Dit voorjaar hoop ik mijn diploma te behalen. Zo’n vooruitzicht roept altijd carrièreachtige vragen bij jezelf en anderen op. Wat ik wil loopt bij mij meestal synchroon met wat ik doe. Maar wat wil ik straks?”
Door vorm te geven aan broekenjager.nl hoopt hij nu iets voor te bereiden waarin hij straks al zijn energie, expertise en persoonlijkheid kwijt kan.

Verantwoorde spijkerbroek
Bewust consumeren is het streven. “Iedere persoon die zichzelf bij het kopen van jeans afvraagt hoe en waar die gemaakt zijn, zet in mijn ogen een stap in de goede richting. Klakkeloos kopen, kopen, kopen: dat moet eens afgelopen zijn. Vraag eens naar de arbeidsomstandigheden aan een winkelverkoper of stuur eens een e-mail naar het hoofdkantoor van jouw favoriete kledingmerk.”

Hij legt de nadruk op de mogelijkheid om een actieve en kritische houding aan te nemen tegenover de realiteit. Zaken kunnen veranderd worden, zolang de wil er maar is. “Het is niet slecht om de markt daarvoor te gebruiken. Als een consumentencollectief eist dat jeansmerken arbeidsomstandigheden in de fabrieken verbeteren, dan zullen ze daarnaar luisteren.”
Door te kiezen voor een maatschappelijk verantwoorde spijkerbroek, geef je volgens hem als mens én consument een signaal af. “Merken zullen hierop anticiperen. Dat is de macht waarover ik het heb.”

Jagen
De term ‘jagen’ klinkt vrij strijdvaardig. Het doel van dit woord is volgens de Broekenjager dan ook tweeledig. Enerzijds de service naar de klanten toe: actief zoeken naar jeans die overeenkomen met hun voorkeuren. Die voorkeuren, zoals maat, prijs en merk, hebben ze achtergelaten op de site. “Die belanden bij mij in het systeem. Ik zoek vervolgens op internet bij webwinkels, die spijkerbroeken verkopen, naar jeans. Eens per twee weken ontvangen de mensen een mailtje met suggesties. Suggesties van spijkerbroeken van merken die hun verantwoordelijkheid nemen en tonen op gebied van mens en natuur.”

Daarnaast drukt ‘jagen’ ook een idealistische activiteit uit, namelijk het jagen op spijkerbroeken van merken die weigeren die verantwoordelijkheid te nemen. Volgens de Broekenjager moeten we de merken laten zien hoe de consument erin staat. Zelf gaat hij vaak met mensen in gesprek over dit onderwerp. “Bijvoorbeeld op festivals, over de achtergrond van verschillende spijkerbroeken. Er zijn dan ook enorm veel plekken te verzinnen waar je de doelgroep informatie kunt geven. Ik heb het idee dat er de laatste jaren bij een steeds groter wordende groep mensen besef is ontstaan dat we de wereld op een positieve manier kunnen veranderen.”

Social media
De Broekenjager groeit gestaag. Bij al dit soort ontwikkelingen wil hij niet uit het oog verliezen dat Broekenjager onafhankelijk opereert: “Het gevaar dreigt dat je zulke goede afspraken met een webwinkel kan maken, dat je feitelijk bij ze in dienst bent en continu klanten voor ze aandraagt. Dat is absoluut niet mijn bedoeling. Wel is het de bedoeling dat de mensen die zich hebben ingeschreven goed geadviseerd worden. Dat ze dus jeanssuggesties krijgen waar ze ook echt iets aan hebben.”

Ook wil hij actief gebruik maken van social media, zoals Facebook en Hyves. “Of dat we modedeskundigen of aansprekende figuren via de chat persoonlijk kledingadvies laten geven. Ook ben ik in gesprek met een bedrijf dat realistische 3D paspoppen ontwerpt, die binnen websites geïntegreerd kunnen worden.”

Meetbare resultaten
Het ontwikkelen van een open concept, waarbij iedereen kan instappen, is voor de Broekenjager belangrijk. Hoe groter de doelgroep en hoe breder de visie wordt uitgedragen, hoe beter. “Wanneer ik merk dat dit lukt, geeft dat enorm veel voldoening.”
Maar worden er ook successen geboekt? “Op kleinere schaal boek ik elke dag successen. Nieuwe mensen die zich aanmelden, webwinkels die het initiatief waarderen en tips die ik krijg van organisaties en campagnes, gericht op dit aspect van de kledingindustrie. Nog mooier zou het zijn als ik ook daadwerkelijk meetbare resultaten boek op het maatschappelijke vlak. Dit is mogelijk wanneer een groot aantal mensen zich inschrijft en als we collectief daadwerkelijk een stem hebben waar merken naar willen luisteren.”