Lach eens naar het Appeltje
De afgelopen jaren hebben camera’s op mobieltjes zich binnengedrongen in de journalistiek, omdat ze nou eenmaal vaak op het juiste moment op de juiste plek zijn. Denk maar aan de wazige pixelated foto van een zojuist vermoorde foto van Theo van Gogh op de voorpagina van de Telegraaf. Tegenwoordig weten die dingen nog best leuke kiekjes te maken, en langzaam maar zeker komen mensen er achter dat je voor mooie foto’s niet persé een dure digitale spiegelreflex nodig hebt. Mashable maakte een top10 van mooiste sportfoto’s genomen met een simpele iPhone, en sommigen zouden niet misstaan in een mooi tijdschrijft.
Forgive me father…for I had no reception
Wie zegt dat de Katholieke Kerk conservatief en ouderwets is? Soit, dat hele ‘geen condoom’-verhaal is behoorlijk achterhaald, en het zou ze niet schaden als ze zich wat vriendelijker opstelden tegenover vrouwen en homo’s. Toch is de Kerk op andere vlakken superhip. Vorige week dook een Biecht-App op in de appstore, die officieel is goedkeurd door enkele belangrijke bisschoppen. Met de app kunnen falende Christenen voorafgaand aan een biechtsessie aan de hand van een lijstje met veelgemaakte fouten snel achterhalen op welke manieren ze God allemaal teleurgesteld hebben. Daarbij krijgen ze ook meteen een lijstje aangedragen met acties om weer in het reine te komen met de oerpappa. Overigens benadrukt het Vaticaan dat je voor de werkelijke biecht toch echt van de bank moet komen en naar de Kerk moet gaan. Dus waar wacht je op? Download die shit en kom erachter waarom jij God laat huilen.
In Japan is een markt voor alles
Japan. Land van de rijzende zon, harakiri-plegende CEO’s en doorgedraaide cosplayers. Het land waar niets te gek is, zo bewijst ook Kouta Ishizaki. Hij kwam op het briljante idee een winkel in te richten met alleen maar gratis tijdschriften. In de winkel, genaamd Only Free Paper, vindt je dus niets anders dan tijdschriften in allerlei soorten en maten voor helemaal nop. In tijden waar print al lang niet meer koning is, is dit een opvallend fenomeen. Fuck verdienmodellen, fuck inkomsten, fuck nieuwe media (en fuck de winkelhuur). Aangezien gratis gelijk staat aan grissen, mag je wel een héél indrukwekkende voorraad hebben. Heeft zo’n winkel wel bestaansrecht? Blijkbaar wel, want je hebt maar één fetisjist nodig. Ishizaki verklaart namelijk een grote passie te hebben voor gratis magazines (die hij op zijn site overigens kwalitatief hoogwaardig vindt) en wil die passie overbrengen op de technofiele bevolking. Succes Kouta! Het is je gegund. Als je maar geen harakiri pleegt.
Superbowl Ad gone bad
In Amerika is er mediatechnisch geen beter evenement dan de Super Bowl. Het is hét meest bekeken evenement op tv, dus staan adverteerders te springen om reclame te maken. Ook in de blogosfeer is het ten tijde van dé American football-finale een drukte van jewelste. Niet zozeer om wie er gaat winnen, (want slap aftreksel van voetbal) maar meer om de reclames die tijdens de finale worden getoond. Daar gaan miljoenen in om, dus beter zet je iets leuks neer. Dat dacht het snel groeiende internetbedrijf Groupon ook. Zij maakten een reclame over Tibet, alwaar de inwoners kei- en keihard onderdrukt worden door iets te graag compenserende Chinezen. “Their very culture is in jeopardy. But they still whip up an amazing fish curry.” En daar kan je met korting van genieten via Groupon. Ofzo. Niet echt moreel verantwoord, dat kunnen we gerust stellen. Op teh twitters werd er dan ook meteen furieus gereageerd. Maakt Groupon misbruik van een volk in nood? Of is het een briljante aandachtstrekker? Lullig of niet, Groupon doneert wel eventjes een ton aan het Tibet Fund. Oordeel zelf.
Hoe gaat deze lama op zijn bek?
El Hadji Diouf voetbalt tegenwoordig in Schotland voor de Glasgow Rangers. Hoewel twee keer verkozen tot Afrikaans voetballer van het jaar, staat de man misschien vooral bekend om zijn neiging zich flink te misdragen, zowel op als naast het veld. Zo heeft hij inmiddels een heus spuug-strafblad opgebouwd, dat hem de nodige kwartjes aan boetes heeft gekost. In zijn eerste wedstrijd voor de Rangers werd hij hard omver gelopen door een tegenstander. Op zichzelf al grappig genoeg, voor mensen die wel van een potje leedvermaak houden. Maar bij Something Awful vonden ze dat het grappiger kon, en is de community gaan fotoshoppen om de scène wat extra jazz te geven. Op BuzzFeed hebben ze voor het gemak en overzicht de leukste creaties op een rijtje gezet.
Ten slotte, nog meer Superbowl (de reclames dan)
Het was ook Matt Wilstein van de Huffington Post niet ontgaan dat er weer een shitload aan leuke reclames werd uitgezonden rond de Superbowl. Hij stelde een persoonlijke top 10 samen, die we jullie niet willen onthouden. Op 1, verklappen we maar vast, staat de Volkswagen productie met Darth Vader, die jullie waarschijnlijk toch al kennen. Op 2 het Tibet fiasco van Groupon, dus dan houden we er nog acht over. Hieronder alvast ruimte voor eentje, noem het een tip van de redactie. Peter Stormare in het wilde westen meets Almost Famous. Awesome.
Twee keer per week maken de helden van Rondje van Pavlov een Blogback, met daarin het beste van de blogs.