Er lijkt een taboe doorbroken te zijn in de schnabbelende modewereld. Zonder gene tekent de grootste creatieveling of modelieveling voor collecties waar zelfs Gordon zich voor zou excuseren. Parijs, september jongstleden. Ik bevind me op een paleisachtige locatie, hooggehakt en verblind door flitsers van fotografen nippend aan een luxe glas bubbels. De occasion (alsof er überhaupt een gelegenheid moet zijn om te nippen): een presentatie van een van de machtigste modemannen der aarde, Karl Lagerfeld. Voorheen was hij erelid van de obesitasvereniging, maar hij vertoont net als het gemiddelde catwalkmodel de laatste tijd een anorectische levensstijl – wat voor sommigen overigens helemaal niet negatief hoeft te zijn. Enfin, Karl dus. Hij showt ons door middel van een zelfgeregisseerde film een collectie die is ontstaan uit een samenwerking met het Italiaanse label Hogan. De hoofdrol in dit Razzy-waardige spektakel is weggelegd voor model/zanger/muze Baptiste Giabiconi, die in enige regelmaat aan de zijde van Karl acte de présence geeft. Giabicono is op zich geen straf om naar te kijken, maar alle aanwezige mode-oogjes krijgen direct een beroerte bij het zien van de kleding in de film. Maar was dat niet de reden dat we hier überhaupt aanwezig waren? Ja dus.
Een kort resumé van de getoonde items: sneakers met een high tech zool die je zou dragen als laatste redmiddel tegen algehele amputatie, trenchcoats die je kunt veranderen in een jumpsuit, een messenger tas waarmee je op de middelbare school gepest zou worden en cowboylaarsjes waar ik postuum nog verdrietig van word als ik er aan terug denk. De vraag rijst wat deze man, die drie dagen later in datzelfde Parijs een Chanel-collectie toont waarbij op de eerste rijen wordt gehuild van blijdschap, beweegt om dit te doen. Geld? De gemiddelde Chanel-tas, een must have voor iedereen die maar iets te betekenen heeft in modeland, doet al gauw zo’n 1800 euro en vliegt als een warm pistoletje over toonbanken en door webshops. Je zou toch denken dat Karl daar een aardig zakcentje aan overhoudt? Om nog maar te zwijgen over special editions nagellak, parfums, pumps of nutteloze accessoires die voor de hoofdprijs in winkels en op Ebay worden doorverkocht. Lagerfeld wordt geroemd om smaak, stijl en charisma. Blinkt uit in styling, fotografie en belijning. Maar met dit Italiaanse ontwerpuitje heeft hij me mijn Chaneltas-spaarplan doen heroverwegen.
Karl lijkt zich overigens niet te generen voor bovengenoemde faux pas en schnabbelt vrolijk door. Mocht u bij Karl Lagerfeld nog steeds geen belletje horen rinkelen, houdt u dan uw beeldbuis in de gaten. Binnenkort prijst hij, uiteraard vergezeld door Baptiste Giabicano, het nieuwste model Volkswagen aan.