Toen MTV nog voornamelijk een muziekzender was in plaats van een veredelde “reality” show, was daar ook de hilarische tekenfilmserie Ren & Stimpy te aanschouwen. Ridicule verhaallijnen rondom een dikke – altijd vrolijke – kat (Stimpy) en een voortdurende chagrijnige Chihuahua (dat is zo’n lelijke keffer die je in je handtas stopt als je een immens verwend nest genoemd naar een Franse stad en een reclamezuil voor UGGs bent). Exploderende aderen in groot opgeblazen ogen vulde voortdurend het beeld. Ren en Stimpy waren onafscheidelijk, ook al kon Stimpy in de ogen van Ren zelden iets goed doen. De filmpjes werden onderbroken door zelfverzonnen reclames van producten die niet bestonden en ook geen enkel nut leken te dienen maar in de wereld van Ren en Stimpy schijnbaar onmisbaar waren.
Zo was er het houtblok – Log – dat in een kort filmpje werd bezongen als was het ding het heilige antwoord op alles. Een parodie op reclame en de gevoeligheid van mensen voor reclame. Herhaal het maar vaak genoeg, breng het maar speciaal genoeg en men gaat geloven dat je niet zonder houtenblok de wereld door kunt. Marketingtechniek.
Vreemd genoeg moest ik daar aan denken toen afgelopen vrijdag mijn timeline op twitter explodeerde. De gehele goegemeente van muziekliefhebbers en critici had het nog maar over een ding; The King Of Limbs, de nieuwe Radiohead (qu ridicule bandnaam vrijwel alleen overtroffen door Barkmarket). Nog niemand had een toon gehoord, nog geen recensie gelezen (want Radiohead houdt niet van recensies), maar de zeven, negen of dertig euro als je meteen vinyl wilde bestellen, werden meteen neergeteld. Blind. Omdat het van Radiohead is, of omdat de muziekcriticus toch de eerste wilde zijn met de recensie (want die willen de muziekcriticus en -liefhebber wél) van The King Of Limbs. En ja, ik deed daar vrolijk aan mee. Maar toch schoot door mijn hoofd dat de Britten nu dus schijnbaar alles kunnen maken. In een week tijd bouw je de spanning op met een enkele tweet dat de plaat klaar is en op zaterdag op de site te downloaden. Om vervolgens de hysterie helemaal aan te zwengelen door het gewoon ook nog een dag eerder te doen. Briljante marketing, maar het had net zo goed The King Of Log kunnen zijn dat we afgelopen vrijdag met zijn allen zaten neer te laden: een groot houtblok in de vorm van mp3- (of voor twee euro meer in wav-) bestandjes. En allemaal blij, want het houtblok kan alles.
Tjeerd van Erve is muziekrecensent voor (onder andere) Nu.nl en Gonzo (Circus). Hij beschrijft nieuws en actualiteit aan de hand van muziek. Voor alles is immers een soundtrack.