Lang, lang geleden, toen Yves Saint Laurent nog leefde, Marc Jacobs nog verslaafd was, Stella nog vlees at en Dolce nog van Gabbana hield, duurde het maanden voordat simpele stervelingen zoals wij door hadden wat er allemaal in de grote boze modewereld gebeurde. De collecties werden gepresenteerd in het voor- en najaar aan pers en celebs en wij konden maanden later de ELLE, Vogue of Marie Claire kopen voor een update die eigenlijk alweer achterhaald was. Spioneren was uiteraard uit den boze. Mocht je in die tijd tijdens de shows op het toilet met een kladblokje in je handen worden gesnapt dan was je modegraf zo goed als gegraven. Nowadays zit er tussen het model op de catwalk en haar foto op style.com maximaal een uurtje. Een feestje voor elke kledinggigant die eigenlijk maar weinig met mode te maken heeft.
Neem nou het Spaanse Intitex, eigenaar van onder andere Zara en Bershka. Dat de hoofdontwerpster daar een zwak heeft voor de Italiaanse Miuccia Prada was het afgelopen jaar goed te merken. Het was Prada die ervoor zorgde dat vrouwen van Amsterdam tot Schubbekutteveen de ‘grannyknit’ omarmden en er, in tegenstelling tot een echte Prada, maximaal een paar tientjes voor neertelden. Ook haar collectie voor komend seizoen, waar Prada gekleurde strepen als rode draad door haar collectie heeft lopen, is al veelvuldig gespot in bovenomschreven, prijsknallende en TL- verlichtte zaakjes.
Prada is op haar beurt, net als haar collega’s, een beetje klaar met deze nieuwe vorm van counterfeiting. Na jarenlang opsporingsteams op buitenlandse louche marktjes los te hebben gelaten, op jacht naar fake tasjes en shawls, wordt tegenwoordig de ene na de andere rechtszaak aangespannen tegen Zara’s, New Look en River Island-achtigen. Maar zolang er niet met exacte patronen, logo’s en letters wordt gewerkt heeft Prada voorlopig geen pump om op te staan. Aan kleur is uiteraard geen licentie te verlenen.
Het Britse modehuis Burberry heeft het overigens over een hele vernieuwende boeg gegooid. Hun show was afgelopen maandag via livestream op internet te volgen en werd op gigantische schermen op Piccadilly circus in Londen vertoond. Alle kleding kon met een paar muisklikken direct worden besteld zodat je met je echte designer eindelijk de massaketens voor kan zijn.
Misschien moet Miuccia deze ophef maar naast zich neer leggen en hopen dat huidige Zara-meisjes ooit in Prada-fans zullen veranderen. Is imitatie niet het grootste compliment?