Het ziet er naar uit dat het gaspedaal binnenkort ook in de bebouwde kom harder ingedrukt mag worden. De VVD komt deze maand nog met een wetsvoorstel waarin de maximumsnelheden “gedynamiseerd” worden. “Hard waar en wanneer het kan, zacht als het moet”, aldus verkeerswoordvoerder Charlie Aptroot van de liberalen. “De burger is het zat om stapvoets te rijden op wegen waar nauwelijks ander verkeer is.”
Slakken
Aptroot wijst op hardwerkende middenstanders die dagelijks met hun bestelbusje door de woonerven moeten. “Onder schooltijd is daar geen kip te bekennen. Waarom zouden zij dan kostbare tijd moeten verliezen?” Van negen uur ‘s ochtends tot drie uur in de middag kan er veel harder gereden worden, vindt de verkeerswoordvoerder. Hij wil de maximumsnelheid in die uren verhogen naar 45 kilometer per uur.
De oppositie reageert verontwaardigd. “Een doodeng plan”, aldus Sharon Dijksma, Tweede Kamerlid voor de Partij van de Arbeid. “De VVD vindt winst blijkbaar belangrijker dan de veiligheid van kleine kinderen. Walgelijk.” Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren ziet weinig gevaar voor kinderen, maar vreest dat dieren slachtoffer worden van het plan. Kikkers en slakken kunnen bij deze snelheden nooit op tijd ontkomen. “Daarnaast brengt het plan geluidshinder met zich mee voor met name katten, die overdag graag slapen”, aldus Thieme. GroenLinks laat onderzoeken hoeveel extra luchtverontreiniging het afschaffen van de 30 kilometerzones kost.
Subsidieslurp
“Populistisch geneuzel van linkse partijen en milieubewegingen”, vindt Aptroot. Volgens hem is het simpel: hoe harder je rijdt, hoe eerder je van het woonerf af bent en hoe minder last de bewoners van vervuilende emissie hebben. De beschuldiging dat de VVD de veiligheid van kinderen veronachtzaamt, noemt Aptroot “misselijkmakend”. “De VVD let op de kleintjes. Wie zich ‘s ochtends of na drieën niet aan het maximum van 30 km per uur houdt kan rekenen op fikse boetes.”
De VVD vindt de PVV van Wilders aan haar zijde. “Eindelijk”, verzucht PVV-Kamerlid Richard de Mos. “De groene grappenmakers van anti-autoclubjes en linkse subsidieslurpers hebben onze wegen lang genoeg onbereikbaar gemaakt met hun betutteling en bedilzucht.” Wel vindt hij dat de initiatiefwet uitzonderingen moet kennen. “Met die snelheid kunnen we geen onverantwoorde risico’s nemen. Veruit de meeste ongelukken in de bebouwde kom ontstaan in de zogenaamde dode hoek. Vrouwen met een hoofddoekje moeten daarom uitgesloten worden van de 45-regel.”
Proef
Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van Haegen (VVD) is wel te porren voor het plan. Zij wil eind dit jaar een proef houden in woonwijken in Workum en Eesterga.