ThePostOnline

Hulde aan Fashion Infographics

08-03-2011 14:00


Schrijver J.J. Martin – blogt onder andere voor New York Times Magazine – en de Britse Illustrator James Joyce hebben samen hun creatieve sappen laten vloeien om een ‘fashion infographic’ te ontwikkelen voor Wallpaper Magazine. Puur om te laten hoe dynamisch de mode-industrie is en hoe snel alles en iedereen in dat wereldje beweegt. Ja heus, een infographic voor fashion magazines is the next best thing. Want  tja.. heel leuk al die blaadjes die je voorschrijven om dit jasje met dat dasje te dragen, maar soms zeggen harde cijfers gewoon meer. Bijkomend voordeel: mocht je gespreksonderwerp in de kroeg doodbloeien dan trommel je wat hapklare fashion-facts op!

De meest interessante fashion facts

1. John Galliano kreeg tijdens de (gebruikelijke) post-show buiging maar liefst 9  kg. gouden glitters over zich heen gekieperd.

2. De modeshow van Chanel in de Grand Palais te Parijs telt maar liefst 2.500 stoelen.

3. Gucci nodigde 15 bloggers uit voor haar show terwijl Tom Ford minder coulant is voor modebloggers, hij  nodigde er geen één uit – dus ook niet Tavi.

4. Anna Dello Russo verwisselde 92 keer van outfit tijdens vier fashion weeks. Dat is dus als je berekent:  92 outfits /28 dagen =  zeker 3 outfits per dag. (Hoeveel hutkoffers zou ze bij zich hebben?)

5. Alexander McQueen heeft een jurk ontworpen die bestaat uit 800 handgeschilderde vlinders.

6. Dertien vrouwen (die op de catwalk verschijnen) ontwerpen voor mannenlabels. 187 mannen ontwerpen voor vrouwenlabels.

7. Gemiddeld tijd dat het publiek wacht voordat een modeshow start: 42 minuten. De show zelf duurt doorgaans een kwartier.

8. Het jongste model dat Chanel de catwalk op heeft gestuurd is twee jaar oud en heet  Hudson Kroenig. Het oudste model is 53 jaar oud; Inès de la Fressange.

9. Een écht croco jacket van Balmain kost je 43.750 euro. Met dat bedrag zou je een luxe wereldreis kunnen maken.

10. Er zijn het afgelopen winterseizoen maar liefst 13,000 MaxMara camel coats over de toonbank gegaan. Als warme broodjes!

Enfin, niets is te gek voor de mode-industrie. Of het nu gaat om een container vol met gouden glitters voor de inmiddels ontslagen John Galliano, of een tweejarig kind dat nietsvermoedend wandelt over de catwalk van Chanel. Alles kan en mag – behalve antisemitisme dan, dat kost je je kop. En de modejournalist die een fingerspitzengefühl heeft voor rekenwerk, serveert die kop op een zilveren dienblad, om aan de hele wereld te laten zien.  Lovin’ it.