Datum: 21 maart 2011, 15:20 uur.
Vistaprint, helpdesk, nummer is te vinden op de site.
“Toets één van de zeventien opties.”
“Toets uw zestiencijferige pincode.”
“Sluit af met een hekje.”
“Toets uw twaalfcijferige klantnummer.”
“Sluit af met een hekje.”
“Maak één van de vijf keuzes.”
“Toets uw bestelnummer.”
“Heeft u geen bestelnummer? Druk hekje.”
“Al onze medewerkers zijn in gesprek. Blijft u aan de lijn.”
Onderstaande dialoog is een letterlijke vertaling van het telefoongesprek zoals dat plaatsvond:
“Vistaprint, waarmee kan ik u van dienst zijn?”
“Goedemiddag, met Bert Brussen. Ik heb op 2 februari 500 visitekaartjes bij jullie besteld maar die zijn nooit geleverd.”
“Wat is het bestelnummer?”
“T2PK7-MA951-9G8”.
“Oh die zijn al teruggestuurd. Na twee weken worden bestellingen teruggestuurd.”
“Ik heb nooit wat ontvangen…
“Misschien was u niet thuis op 25 februari?”
“Dat kan, ik werk ook wel eens overdag. Dat hebben best veel mensen in Nederland.”
“Ja, dan kunt u het ook niet ontvangen natuurlijk.”
“Nee, maar een beetje pakketverzendbedrijf biedt het dan ‘s avonds nog eens aan of..”
“Hmmhmm…”
“…of laat een briefje achter dat het bij het postkantoor kan worden opgehaald….”
“Hmmhmm…”
“…uw bedrijf heeft kennelijk een contract met koeriersbedrijf GLS. Die doen niet aan service?”
“Dat zou wel moeten. Maar ja, dat werkt dus niet altijd. Ik laat de kaartjes opnieuw verzenden, dan heeft u ze binnen zeven dagen in huis.”
“En als ik er dan niet ben krijg ik weer geen bericht en worden ze weer teruggestuurd?”
“Misschien kunt u een briefje op de deur hangen ofzo dat ze bij de buren moeten worden afgeleverd?”
“Ik wil dat ze bij mij worden afgeleverd. Of bij het postkantoor, dan pik ik het wel op. GLS is toch een professioneel bezorgingsbedrijf?”
“Ja, maar ja, ik kan niks garanderen he. De vorige keer ging het ook mis. Daarom zeg ik: hang een briefje op of zoiets. Of laat het ergens anders bezorgen.”
“Ik heb liever de garantie dat het normaal wordt afgeleverd onder de normale servicevoorwaarden.”
“Tsja. Garantie. Garantie. Niets kan worden gegarandeerd in het leven.”
“Ehm…lolwut? Zei u dat nou echt?”
“Gewoon een briefje ophangen ja?”
“Dit is toch Vistaprint?”
“Ja.”
“U adverteert heel Nederland zo’n beetje kapot, maar als er om een garantie voor een béétje service wordt gevraagd zegt u gewoon ‘niets in het leven kan worden gegarandeerd?'”
“Jahaa!”
“Het leven heeft weinig met Vistaprint te maken. Voor Vistaprint betaal ik. Dan wil ik een product. Daar adverteert u mee. Maar u geeft toch geen garanties.”
“Ja, nou heb ik het zeker weer gedaan?”
“Dat zei u net.”
“Ja, bekijk het maar lekker! Uw bestelling wordt opnieuw bezorgd en daar doet u het maar mee! Goedemiddag!”
*klik*
– tuuttuuttuuttuuttuuttuut-
Instantbonus: “Wij hopen dat u tevreden bent met de recente dienstverlening als u met één van onze vertegenwoordigers spreekt.”