“Don’t pay attention to what they write about you. Just measure it in inches.”
(Andy Warholl)
“Dit zijn de Modemeisjes met een Missie. Modemeisjes zijn een puur Amsterdams fenomeen. Je kunt ze vooral in Amsterdam Zuid en in de P.C. Hooftstraat zomaar tegen het afgetrainde, superslanke en heerlijke lijf lopen.” Mochten er nog twijfels bestaan over de talenten van de drie socialites die de hoofdrol spelen in RTL 5’s nieuwste realitysoap Modemeisjes met een Missie, dan maakt de voice-over van het programma (een geniaal getypecaste Gordon) daar al aan het begin van de eerste aflevering direct een einde aan.
Het is niet hun intelligentie, gevoel voor humor of acteertalent die hen een rol in de show heeft opgeleverd. Noch zullen hun zakelijk instinct, werkethos en sociale vaardigheden de reden zijn dat ze de top bereiken. Nee, de modemeisjes danken hun plekje in de spotlights aan ‘een afgetraind en super slank lijf’, bij voorkeur gestoken in een constant wisselende reeks van couturegevalletjes die tijdens eindeloze winkelexpedities in Neerlands meest exclusieve winkelstraat bij elkaar worden geshopt.
Gezocht: talent
Daarmee is nog voor dat de aflevering daadwerkelijk is gestart, ook maar de grote missie van de dames helder: beroemd worden. Waarmee, dat maakt ze eigenlijk niet uit. Net als hotelimperium-erfgenaam Paris Hilton – actrice, model, schrijfster, spokesperson en modeontwerper – bezitten Josh, Tamara en Maria, de modemeisjes in kwestie, dan ook een waslijst aan talenten. Een cynicus zou misschien zeggen dat zo’n lijst slechts is bedoeld om een enorme leegte te maskeren, maar de meisjes zelf zien dat anders. Die noemen zichzelf liever ‘breed geïnteresseerd’ en ‘ambitieus’. Wie de eerste aflevering van de reallife soap bekijkt, merkt echter maar bar weinig van die brede interesse. De fashionistas ‘feesten op de hipste plekken ter wereld’ en besteden een aanzienlijk deel van hun tijd aan het in stand houden van hun geairbrushte uiterljk. Een snel voorstelrondje:
We hebben Josh (echte naam: Jose), opper-IT-girl en modeontwerpster. Idee achter haar collectie: ‘Ik maak gewoon wat ik mooi vind’. Wist zichzelf ooit als vriendinnetje van vrouwenmishandelaar Regilio Tuur in de kijker te spelen en is momenteel druk bezig haar eigen modelijn op te zetten en zit daarom permanent vastgelijmd aan ‘haar Macbookje‘. Hoewel haar BFF’s claimen dat ‘ze niet veel meer doet op haar laptop dan twitteren en Facebooken’. Dan is er Maria, ‘veelgevraagd’ internationaal fotomodel, aspirant-actrice en ‘een tikkeltje spiritueel’. Wil best een man of krankzinnige vrouw spelen als dat haar een filmcarrière oplevert ; sinds Charlize Therons Oscar voor Monster schijnt elk model te denken dat jezelf lelijk maken voor een film een garantie is voor succes. En tot slot Tamara (voor intimi ‘Tamaar’), een gebotoxte 29-jarige die met een raar geaffecteerd stemmetje haar Volendamse accent probeert te verhullen en een eigen pr-bureau in de P.C. Hooftstraat bestiert. Doel in het leven: zakenvrouw van het jaar worden. Een missie waar ze zich vooral voor lijkt in te zetten door haar uiterlijk te perfectioneren. Josh: “Haar nagels, wimpers, haar, borsten: alles is nep.”
Aangeboden: gebakken lucht
Maar de openings-aflevering van het splinternieuwe televisieformat wordt niet alleen gebruikt om de dames te introduceren, we worden tevens meegevoerd in hun leven. Dat, naast shoppen en mingelen, ook blijkt te bestaan uit doodnormale, burgerlijke dingen. Zo draait het programma voor de reclamebreak vooral om het nieuwe Amsterdam-Zuid appartement van Josh, dat een grootscheepse verbouwing ondergaat alvorens ‘miss V‘ er haar intrek in zal nemen. Josh: “dat doucheputje is een design doucheputje. Kost 400 euro.” Alleen verloopt dat project niet bepaald optimaal. Tamara: ”Dan heb ik zoiets bij mezelf van: ‘Josh, je bent al drie maanden bezig. Heb je een of andere asielzoeker in je huis neergezet die de verbouwing regelt ofzo?’.” Dus gaan de meisjes uiteindelijk maar zelf naar de bouwmarkt. Tamara: “Josh, daar heb je toch gewoon mensen voor? En waarom moeten wij mee naar een bouwmarkt? Ik vind het hier vreselijk! Regel iemand die ons helpt.”
Na de boodschappen wordt de behangtafel echter snel ingewisseld voor een meer glamoureuze tijdsbesteding: het Silk Event in Rotterdam, een modeavond waarvan de organisatie in handen is van de pr-firma van Tamara. Die zich op locatie in een mum van tijd tot een hysterische tiran ontpopt. Maria: “Tsja, Tamara. Die denkt geloof ik dat je alles kan oplossen met veel schreeuwen en botox.” Maar eerlijk is eerlijk: er valt de dames op het event ook een flink aantal beproevingen ten deel. Van slechte kapsels en zeurende brandweermannen tot een panty waar zomaar een ladder in springt. Tamara: “Echt, op dat moment stortte gewoon mijn hele wereld in.” En net als de gehele avond in de soep lijkt te lopen, komt gelukkig uiteindelijk alles toch nog goed. En wordt, terwijl de modemeisjes met een glaasje champagne proosten op alweer een succes, de eindtune ingestart.
Zo eindigt de eerste aflevering van Modemeisjes met een Missie precies zoals hij begon. Met een flinke dosis gebakken lucht, verhuld in een glanzende verpakking. Want van de hoofdpersonen zelf tot hun leven en uitspraken: het is allemaal zo tragisch nietszeggend, zo nep en van zo’n tenenkrommende domheid dat de kijker na afloop van het programma niet weet of hij nou moet huilen of lachen. Dat is dan ook meteen het grootste verschil met donderdagavond-voorganger en kijkcijferkanon Oh Oh Cherso (inmiddels opgevolgd door het minder enthousiast ontvangen Oh Oh Tirol): waar de Hagenezen zelf ook wel door leken te hebben dat ze af en toe een beetje belachelijk waren, nemen de modemeisjes zichzelf heel erg serieus. En het is vooral die gênante, van elke vorm van zelfkritiek verstoken houding die zoveel plaatsvervangende schaamte oproept. Tel daar het feit bij op dat de zogenaamde BFF’s elkaar met de ene valse sneer na de andere bestoken, en eventuele afgunst naar het leven van de polderdiva’s wordt al snel vervangen door walging en medelijden.
Vanavond om 22:00 uur wordt op RTL 5 de tweede aflevering van het programma uitgezonden.