Wat moet je doen om je van anderen te onderscheiden? Ga twitteren! Dit is een hobby die vrijwel niemand heeft, want als je de cijfers mag geloven zijn er nog geen half miljoen twitteraars in Nederland. Het aantal twitteraars is dus uitermate laag, iedereen kent er maar een klein aantal en dus is dit medium de manier om je te onderscheiden van anderen. De enige vereiste is wel dat iedereen te weten komt dat je twittert, anders heb je er niets aan.
En dus zie je mensen op allerlei plaatsen naar hun mobiele telefoon grijpen om een oppervlakkig bericht de wereld in te sturen. In de sociale wetenschap noemen ze dat performances: mensen voeren in het dagelijks leven allerlei toneelstukjes op. De reden ervoor is dat mensen op een bepaalde manier willen overkomen op anderen en zichzelf dus een bepaalde rol aanmeten. De modernste rol is die van twitteraar. Want als je twittert, dan ben je echt interessant. Zo denken veel twitteraars ten minste.
Onderscheidend karakter
Twitteraars worden vaak boos als het belang van Twitter wordt gerelativeerd. Zij stellen dan dat Twitter de nieuwe manier is om je contacten te onderhouden en dat critici simpelweg niet begrijpen waar het medium echt om draait. Maar de ironie is dat twitteraars er juist alle belang bij hebben dat niet iedereen mee gaat twitteren, want dan zou het onderscheidende karakter van deze hobby wegvallen en zou het geen manier meer zijn om je als jong, modern en open te presenteren.
En dus is het een zegen voor twitteraars dat Twitter een medium is voor een kleine groep Nederlanders. Want allerlei interessante mensen twitteren waarvan we dat allemaal weten: Tweede Kamer-leden, journalisten en opiniemakers. Wie wil daar nu niet bijhoren?
Kiezen voor de kudde
Het is misschien zeldzaam, maar soms schrijven sociologen interessante boeken die inzichten bevatten die je in het dagelijks leven zo kunt toepassen. Een paar jaar geleden kwam het boek Kiezen voor de kudde uit, van Jan Willem Duyvendak en Menno Hurenkamp. In het boek gaan de auteurs in op het fenomeen dat de moderne mens denkt heel bijzonder, speciaal en uniek te zijn, maar dat in werkelijkheid mensen vrijwillig veel kuddegedrag vertonen, en daar in tegenstelling tot vroeger zelf voor kiezen.
Dit is precies wat al die twitteraars doen: Twitter is in en dus kiezen ze er vrijwillig voor ook te gaan twitteren. Het is modern kuddegedrag in kleine sociale netwerken van bekende Nederlanders en wannabe’s die die status niet hebben. Zo voelen zich allemaal heel bijzonder, speciaal en uniek, maar in werkelijkheid zijn ze allemaal precies hetzelfde: verzenders van informatie die moet laten zien hoe interessant ze zijn en waar slechts een enkeling op zit te wachten.
Chris Aalberts is docent en onderzoeker politieke communicatie (www.chrisaalberts.nl).