Clitna is de pikante versie van Fitna. De film is gemaakt door Erik Zijlstra die al eerder furore maakte met pornofilms als De Del van ’63 en Make Satan cum. Een sympathieke, enigszins ongrijpbare Friese cameraman die gewoon werkt voor zijn geld. “Er komen echte blote mensen in voor, dat heeft ‘ie al voor op Fitna.”
Waarom Clitna?
“Ja, waarom niet hè? Omdat het scoort, man. Ik ben in 2010 begonnen met Friese Amateurtjes. Dat sloeg aardig aan en kreeg flink veel media-aandacht. Maar toen ik De Del van ’63 uitbracht, mijn pornoparodie op De Hel van ’63 van Steven de Jong, merkte ik dat zoiets toch stukken beter werkt. Mensen herkenden de woordspeling en ze vonden het leuk. Ze werden er nieuwsgierig van. Dus van die film heb ik meer verkocht. Ik heb dat zelf ook, als ik een parodiërende titel op een bekende film zie, meestal zijn dat Amerikaanse films, dan word ik geprikkeld. Dan wil ik uit nieuwsgierigheid alleen al weten waar het over gaat. Of het dan echt geil is of niet is misschien niet eens zo belangrijk.”
Hoe lang heb je er over gedaan om ‘Wildaars’ te bedenken?
“Wildaars had ik met drie minuten. En een paar slokken bier later had ik Clitna. Je moet het bij makkelijke woordspelingen houden. Natuurlijk is Femke’ wèl een verwijzing. Maar als je ‘Femke, geen verwijzing’ op de achterkant van de DVD zet weet je dat het in de media opduikt.”
Is het echt zo makkelijk? Hoe komt het denk je dat je bijvoorbeeld Pownews hiermee haalt?
“Tja. Op het moment dat ik Clitna voor het eerst uitsprak wist ik eigenlijk al dat we de media gingen halen. Het is geen raketwetenschap. Gewoon overduidelijke slechte grappen maken. Daar moeten mensen toch om grinniken, ondanks zichzelf.”
Je bent begonnen met horror, maar op een gegeven moment werd dat porno. Waarom is dat?
“Horror was leuk, het blijft mijn favoriete genre. Ik ben cameraman dus ik hou van bloederige effecten. Porno ontstond eigenlijk uit nieuwsgierigheid. Op een gegeven moment had ik het met wat vrienden over hoe ze die pornofilms nou maken, en toen ontstond vanzelf het idee om ook eens neukende mensen te gaan filmen. Gewoon om te weten hoe dat nou allemaal in zijn werk gaat op zo’n set. Hoe is het om met je camera boven de ketsende lijven te hangen, snap je? Welke shots werken wel, welke niet? Hoe knip je het? Twee biertjes later dacht ik: weet je wat, we doen het gewoon zelf. Ik ga het gewoon proberen. Waarom niet? Toen hebben we wat geld bij elkaar gelegd en zijn we begonnen.”
Hoe heb je je acteurs gevonden? En waarom in het Fries?
“Via een castingbureau. Gewoon googlen en bellen. Het is goedkoper dan je denkt. Een vrouw kost een paar honderdjes. De mannen zijn eigenlijk min of meer gratis. Ik heb eerst Friese Amateurtjes gemaakt, en daarna Hete Famkes 3D, de eerste Nederlandse adultfilm in 3D trouwens. Tussendoor nog een horrorporno, Make Satan Cum. Omdat me dat wel geinig leek. Dat ik in het Fries ben begonnen komt omdat ik mijn hele leven al in Friesland woon. Fries in hart en nieren, zeg maar. En toen we begonnen dachten we: als we dan toch porno gaan maken, moeten we wel met iets komen dat nog niet bestaat. Je moet echt met wat nieuws komen, anders steek je je geld in een film die niemand wil downloaden. Er is tenslotte gratis porno zat op het web. En dit bestond nog niet, dus…”
Spreken je acteurs eigenlijk Fries?
“Nee, we hadden nogal wat moeite om Friese actrices te vinden die uit de kleren wilden en helemaal down and dirty wilden gaan. We hebben de beschikbare dames uiteindelijk maar wat zinnetjes geleerd. Met een paar takes zijn we er redelijk goed uitgekomen. Het blijft toch porno. De dialogen zijn uiteindelijk niet echt belangrijk.”
Hoe is het nou om met je camera bovenop twee copulerende mensen te staan?
“De eerste keer is echt heel raar. Maar ik heb inmiddels zo’n dertien, veertien scènes opgenomen en op een gegeven moment kijk je nergens meer van op. Als je eraan begint is het nog heel opwindend, in de zin van dat het wel spannend is. Het is toch een soort jongensdroom. Maar ook daar wen je aan. Lichamelijke opwinding tijdens het draaien heb ik sowieso niet. Ik ben serieus aan het filmen. Je hebt toch zelf geld neergelegd om die dingen te maken. Dan wil je het wel zo mooi mogelijk doen.”
Wat gebeurt er nou precies in Clitna, lijkt het op Fitna?
“Er komen echte blote mensen in voor, dat heeft ‘ie al voor op Fitna, duurt tweeëntwintig minuten en er zijn ongeveer tien regels dialoog. Het verhaal slaat eigenlijk helemaal nergens op. Ik weet niet of dat bij Fitna beter is. Ik heb die film al na één minuut uitgezet omdat hij echt té verschrikkelijk slecht gemaakt is. ‘Femke, geen verwijzing’ zegt een keer “Oh, meneer Wildaars wat bent u een goede politicus.” En zo zijn er nog een aantal geniaal geschreven dialogen natuurlijk. De set is een soort kantoortje, een meneer Wildaars met een blonde pruik komt binnen, er is een Femke en binnen een minuut gaat de kleding al uit. De rest is standjes. En we hebben nog een stukje dialoog gestolen uit Flodder: “Meneer Wildaars, wat doet u nu?” Dat vinden de mensen nu eenmaal leuk. En we hebben iets nieuws: in een van de DVD’s heb ik een golden ticket verstopt. Wie die vindt stuur ik de blonde pruik van Gert Wildaars op. Ga ervoor, zou ik zeggen.”
Heb je al nieuwe plannen?
“Nee, maar er komt vanzelf wel weer wat voorbij. Onze treurige Nederlandse actualiteit smeekt om een erotische knipoog zo af en toe. Misschien hebben de lezers van dit interview wel briljante ideeën. Ik lees het wel in de commentaren.”
Sam Gerrits is journalist en auteur. Hij schrijft regelmatig over gekte, onder andere voor NRC Handelsblad.
Het grote Clitna-interview
Clitna is de pikante versie <<http://www.ad.nl/ad/nl/1023/Film/article/detail/577137/2011/04/06/Clitna-de-pikante-versie-van-Fitna.dhtml>> van Fitna. De film is gemaakt door Erik Zijlstra die al eerder furore maakte met pornofilms als De Del van ’63 en Make Satan cum. Een sympathieke, enigszins ongrijpbare drieëntwintigjarige Friese cameraman <<pop-up foto Zijlstra met petje>> die gewoon werkt voor zijn geld. “Er komen echte blote mensen in voor, dat heeft ‘ie al voor op Fitna.”
Waarom Clitna?
“Ja, waarom niet hè? Omdat het scoort, man. Ik ben in 2010 begonnen met Friese Amateurtjes. Dat sloeg aardig aan en kreeg flink veel media-aandacht. Maar toen ik De Del van ’63 uitbracht, mijn pornoparodie op De Hel van ’63 van Steven de Jong, merkte ik dat zoiets toch stukken beter werkt. Mensen herkenden de woordspeling en ze vonden het leuk. Ze werden er nieuwsgierig van. Dus van die film heb ik meer verkocht. Ik heb dat zelf ook, als ik een parodiërende titel op een bekende film zie, meestal zijn dat Amerikaanse films, dan word ik geprikkeld. Dan wil ik uit nieuwsgierigheid alleen al weten waar het over gaat. Of het dan echt geil is of niet is misschien niet eens zo belangrijk.”
Hoe lang heb je er over gedaan om ‘Wildaars’ te bedenken?
“Wildaars had ik met drie minuten. En een paar slokken bier later had ik Clitna. Je moet het bij makkelijke woordspelingen houden. Natuurlijk is Femke’ wèl een verwijzing. Maar als je ‘Femke, geen verwijzing’ op de achterkant van de DVD zet weet je dat het in de media opduikt.”
Is het echt zo makkelijk? Hoe komt het denk je dat je bijvoorbeeld Pownews hiermee haalt?
“Tja. Op het moment dat ik Clitna voor het eerst uitsprak wist ik eigenlijk al dat we de media gingen halen. Het is geen raketwetenschap. Gewoon overduidelijke slechte grappen maken. Daar moeten mensen toch om grinniken, ondanks zichzelf.”
Je bent begonnen met horror, maar op een gegeven moment werd dat porno. Waarom is dat?
“Horror was leuk, het blijft mijn favoriete genre. Ik ben cameraman dus ik hou van bloederige effecten. Porno ontstond eigenlijk uit nieuwsgierigheid. Op een gegeven moment had ik het met wat vrienden over hoe ze die pornofilms nou maken, en toen ontstond vanzelf het idee om ook eens neukende mensen te gaan filmen. Gewoon om te weten hoe dat nou allemaal in zijn werk gaat op zo’n set. Hoe is het om met je camera boven de ketsende lijven te hangen, snap je? Welke shots werken wel, welke niet? Hoe knip je het? Twee biertjes later dacht ik: weet je wat, we doen het gewoon zelf. Ik ga het gewoon proberen. Waarom niet? Toen hebben we wat geld bij elkaar gelegd en zijn we begonnen.”
Hoe heb je je acteurs gevonden? En waarom in het Fries?
“Via een castingbureau. Gewoon googlen en bellen. Het is goedkoper dan je denkt. Een vrouw kost een paar honderdjes. De mannen zijn eigenlijk min of meer gratis. Ik heb eerst Friese Amateurtjes gemaakt, en daarna Hete Famkes 3D, de eerste Nederlandse adultfilm in 3D trouwens. Tussendoor nog een horrorporno, Make Satan Cum. Omdat me dat wel geinig leek. Dat ik in het Fries ben begonnen komt omdat ik mijn hele leven al in Friesland woon. Fries in hart en nieren, zeg maar. En toen we begonnen dachten we: als we dan toch porno gaan maken, moeten we wel met iets komen dat nog niet bestaat. Je moet echt met wat nieuws komen, anders steek je je geld in een film die niemand wil downloaden. Er is tenslotte gratis porno zat op het web. En dit bestond nog niet, dus…”
Spreken je acteurs eigenlijk Fries?
“Nee, we hadden nogal wat moeite om Friese actrices te vinden die uit de kleren wilden en helemaal down and dirty wilden gaan. We hebben de beschikbare dames uiteindelijk maar wat zinnetjes geleerd. Met een paar takes zijn we er redelijk goed uitgekomen. Het blijft toch porno. De dialogen zijn uiteindelijk niet echt belangrijk.”
Hoe is het nou om met je camera bovenop twee copulerende mensen te staan?
“De eerste keer is echt heel raar. Maar ik heb inmiddels zo’n dertien, veertien scènes opgenomen en op een gegeven moment kijk je nergens meer van op. Als je eraan begint is het nog heel opwindend, in de zin van dat het wel spannend is. Het is toch een soort jongensdroom. Maar ook daar wen je aan. Lichamelijke opwinding tijdens het draaien heb ik sowieso niet. Ik ben serieus aan het filmen. Je hebt toch zelf geld neergelegd om die dingen te maken. Dan wil je het wel zo mooi mogelijk doen.”
Wat gebeurt er nou precies in Clitna, lijkt het op Fitna?
“Er komen echte blote mensen in voor, dat heeft ‘ie al voor op Fitna, duurt tweeëntwintig minuten en er zijn ongeveer tien regels dialoog. Het verhaal slaat eigenlijk helemaal nergens op. Ik weet niet of dat bij Fitna beter is. Ik heb die film al na één minuut uitgezet omdat hij echt té verschrikkelijk slecht gemaakt is. ‘Femke, geen verwijzing’ zegt een keer “Oh, meneer Wildaars wat bent u een goede politicus.” En zo zijn er nog een aantal geniaal geschreven dialogen natuurlijk. De set is een soort kantoortje, een meneer Wildaars met een blonde pruik komt binnen, er is een Femke en binnen een minuut gaat de kleding al uit. De rest is standjes. En we hebben nog een stukje dialoog gestolen uit Flodder: “Meneer Wildaars, wat doet u nu?” Dat vinden de mensen nu eenmaal leuk. En we hebben iets nieuws: in een van de DVD’s heb ik een golden ticket verstopt. Wie die vindt stuur ik de blonde pruik van Gert Wildaars op. Ga ervoor, zou ik zeggen.”
Heb je al nieuwe plannen?
“Nee, maar er komt vanzelf wel weer wat voorbij. Onze treurige Nederlandse actualiteit smeekt om een erotische knipoog zo af en toe. Misschien hebben de lezers van dit interview wel briljante ideeën. Ik lees het wel in de commentaren.”
Sam Gerrits is journalist en auteur. Hij schrijft regelmatig over gekte, onder andere voor NRC Handelsblad.