Het is vandaag groot nieuws in medialand dat de AVRO en de TROS gaan fuseren. Beide omroepen blijven als merk behouden, maar organisatorisch wordt het één omroep. Dat scheelt een boel duiten en dus is het een goed plan. En passant willen ze trouwens ook nog het omroepbestel drastisch hervormen, alle netmanagers eruit gooien en stoppen met de toegang van kleine omroepen. Dat zijn prima ideeën, hoewel de kijker het een zorg zal zijn.
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat de Nederlandse publieke kijkbuis (en radio) tot vandaag werd gedomineerd door grofweg dezelfde omroepen als in 1940. De AVRO, KRO, NCRV en VARA zijn restanten van een verzuilde samenleving die allang niet meer bestaat. Betrekkelijke nieuwkomers als de TROS, BNN of Powned hebben dat systeem niet kunnen doorbreken, ze hebben slechts gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het verzuilde stelsel toeliet. In de rest van de mediawereld zijn fusies of het opheffen van titels aan de orde van de dag, bij de omroep is dit groot nieuws. De uniciteit van deze stap van de AVRO en de TROS bewijst dat de publieke omroep een vermolmd en hopeloos verouderd systeem is.
Kijkers zijn verder dan omroepen
Gelukkig lopen kijkers al een stukje voor op de omroepen. Er zullen heus een paar supersnobs zijn die alleen VPRO kijken, die willen nou eenmaal niet het risico lopen een stukje lageropgeleid Nederland te zien. In het kader van evolutie-ontkenning zullen er ook ook nog wel een paar religieuzen zijn die alleen op de EO afstemmen. De rest van Nederland maalt niet om omroepen. Die zapt van DWDD (VARA) naar Wie is de Mol (AVRO), van RTL Boulevard (RTL) naar Law & Order (alle netten), van Comedy Central via Jantje Smit (Tros) naar Spuiten & Slikken (BNN) en de herhaling van Dual Survivor (Discovery). Dezelfde mensen hebben wellicht nog een Mikro Gids op de tafel liggen, maar gebruiken deze alleen om te kijken hoe laat die film na Shownieuws ook alweer begon en om te kijken hoe laat ze kunnen gaan twitteren over Pauw & Witteman.
De samenwerking van deze publieke omroepen is vooral interessant voor mediawatchers en voor mensen die direct of indirect afhankelijk zijn van de Publieke Omroep zoals die nu functioneert. Op de langere termijn is het zeker interessant, omdat het tot een hele grote verandering in het functioneren van de publieke omroep kan leiden. Normale kijkers zal het echter niet boeien, zolang ze maar een divers aanbod krijgen aan programma’s. Die logo’s bovenin zijn immers alleen maar irritant en gepraat over omroepverenigingen is nog veel erger. Bovendien, wie heeft omroepen nodig, we hebben internet.
Huub Bellemakers haat eigenlijk TV en gebruikt daarom Kijkbuiskansen als onverzuilde TV-gids.