ThePostOnline

Conventie van Achlum: in ieder geval beter dan reclame

01-06-2011 16:00

Verzekeringsgigant Achmea (die miljoenen mensen verzekert via de diverse merken) had iets origineels bedacht, samen met campagnebureau BKB. In plaats van allerlei TV-reclame en een feestje in de jaarbeurs voor de medewerkers, besloot het bedrijf het 200-jarig bestaan luister bij te zetten door het organiseren van een brede maatschappelijke bijeenkomst. Met veel succes zo lijkt het. Naast alle ingekochte verslaggeving (bijvoorbeeld op nu.nl), was er een enorme spin-off in kranten, op televisie en op social media. Het binnenhalen van Bill Clinton helpt daarbij, net als het thema van de Conventie van Achlum: De toekomst van Nederland. Wie wil daar nu niet over meedenken?

Eerlijk is eerlijk: het was een topevenement. Het was goed georganiseerd en in een Lowlands-achtige setting discussiëren over 10-tallen verschillende onderwerpen is zeer aantrekkelijk, zelfs bij windkracht 9 met regen. Het luistert en discussieert een stuk fijner op een andere plek dan De Balie, met middenkader Achmea-mensen en Achlumers in plaats van de standaard zelfbenoemde betrokken mensen die je in het Randstedelijke debatcircuit tegenkomt. Er waren zowaar een stel allochtonen! Zeker de zogenaamde huiskamerbijeenkomsten, waar je aan de keukentafel met een beperkt aantal mensen kon praten, waren bijzonder. Toch kan en moet je kritiek hebben op dit evenement.

Debatten blijven debatten. Je kan veel praten, een heleboel mooie toekomstbeelden schetsen, het blijft marginaal geleuter zonder echte oplossingen. Op zo’n bijeenkomst zie je nooit iemand met een uitgewerkt plan, het blijft altijd bij mooie verhalen. Bill Clinton kan een prachtige speech houden over dat we meer samen moeten werken, maar daar koop je uiteindelijk niets voor. De keuze van de gasten was uiteindelijk ook niet origineel. Politici, oud-politici en bekende opiniemakers uit de oude media kwamen opdraven. Ja, er zat kracht in onverwachte confrontaties, waardoor bijvoorbeeld Dick Berlijn opeens de Ella Vogelaar bleek in een debat met PvdA-wethouder Jan Hamming. Het is echter niet dat op deze conferentie echt spannende inzichten voor de toekomst van Nederland naar voren zijn gekomen. Of je moet “solidariteit is belangrijk” een spannende uitkomst vinden.

Natuurlijk kun je cynisch zijn over zo’n evenement. Elke verzekerde denkt: “ja, maar waarom organiseren ze dat in plaats van mijn premie te verlagen?”. Die gedachte is terecht. Het is wel een nieuwe manier om belangrijke thema’s in een unieke sfeer aan de orde te brengen. Zeker als dat door een (onder andere) ziektekostenverzekeraar gebeurt, onderdeel van een bedrijfstak die een niet te onderschatten invloed heeft op de toekomst van de Nederlandse gezondheidszorg en daarmee op heel Nederland. Thema’s van de toekomst zoals vergrijzing, mobiliteit en de sociale zekerheid zijn natuurlijk ook hele belangrijke thema’s. Waarom zou een verzekeringsmaatschappij die niet mogen agenderen? Het evenement bracht de kernboodschap van een verzekeraar (samen geld opzij leggen voor als er een probleem is) goed over en daarnaast is het heel goed als ook andere mensen dan beroepsdiscussieerders zich met deze thema’s bezighouden. Of het voor Achmea een succes is op de lange termijn is wellicht moeilijk te meten. Nederland wordt er niet anders door, maar heeft er toch meer aan dan reclamespotjes ter waarde van pak ‘m beet 1 miljoen euro.

Huub Bellemakers heeft zich op de toendra in het hoge Noorden tussen de wolven prima vermaakt, maar is niet van plan over te stappen naar Achmea.