Column: van ruilen komt huilen? (3)

15-06-2011 14:00

 


In november 2010 startte Laura de Jong, inmiddels afgestudeerd aan het AMFI, voor haar afstuderen met een bijzonder project: The Free Fashion Challenge, waarbij 30 modeverslaafden een jaar lang geen kleding mogen kopen en/of krijgen. Ruud van Esch, eveneens student aan het AMFI doet mee aan het project en besloot er voor zichzelf nog een ultieme uitdaging aan te verbinden. Met enkele sokken als startpunt, hoopt hij na 210 dagen de trotse bezitter te zijn van een heus maatpak van Oger. Dat klinkt als een sprookje, als iets wat van zijn lang zal ze leven niet gaat gebeuren. Maar is dat ook zo? De komende maanden doet Ruud op Mode.DeJaap verslag van zijn project.

Het heeft even geduurd, maar daar zijn we weer. De afgelopen vier weken waren zeer turbulent. Het enige nadeel daarvan is eigenlijk dat pas de laatste drie dagen van betekenis waren voor mijn project. Maar er zit wel schot in de zaak. Ook al leek het de eerste tachtig procent van de afgelopen periode uit te lopen op een fiasco. Alles wat ik ook probeerde, één grote teleurstelling. Maar zoals vaker, kwam toch die gloeiend hete bol gas weer achter de wolkjes vandaan!

Kassa!
Nu wil ik jullie niet opschepen met alle teleurstellingen die mij parten speelden, vandaar deze kleine greep. Waar ik in mijn hoofd de hoop op had gevestigd, was MOOS Tailored Basics Amsterdam. Hij werkt namelijk vaker via het principe kleding te ruilen.'” Kassa!”, dacht ik. Helaas werkt hij vanuit een geheel andere principiële waarde. En kon mij dan ook niet helpen binnen mijn project. Wel wil ik jullie mee geven, zijn website eens te bekijken. Echt de moeite waard wanneer je van kleding houdt, waarbij de band tussen maker en drager van groot belang is.

Helaas, voor mij, rolde ik vervolgens van de ene teleurstelling in de andere. Nadat ik het nummer had bemachtigd van de verkoop Benelux binnen Acne, ben ik over gegaan tot contact. Een aantal telefoontjes verder, werd mij verzocht een mail te sturen. De vraag moest namelijk worden overlegd met het hoofdkantoor in Zweden. Vol goede moed heb ik vervolgens het idee achter dit project op mail gezet. Een aantal dagen later word ik gewekt door mijn vriendin die vroeg van huis vertrok. “Je kreeg vannacht nog een belletje”, zei ze voor ze de deur achter zich dichttrok. Inderdaad had mijn contactpersoon binnen Acne mij om vijf uur in de ochtend gebeld. Uiteraard heb ik dat niet mee gekregen, dat doe ik namelijk nooit wanneer ik slaap. Dingen mee krijgen.

Succes en de groeten
Vol verwachting probeer ik heb die hele dag terug te bellen. Geen succes. Uiteindelijk besluit ik die avond maar een sms te sturen, waarin ik tussen neus en lippen door nog even vraag naar de voortgang vanuit Zweden. Vier dagen later krijg ik bericht. Geen medewerking vanuit het hoofdkantoor en de nachtelijke poging tot contact was te wijten aan zijn broekzak. Wel wenste hij mij nog veel succes. “Dat kan ik ook wel gebruiken”, dacht ik nog. Laat ik het zo verwoorden; mijn maandag ochtend heeft er wel eens beter uit gezien. Maar niet getreurd.

Puur op de bluf heb ik vervolgens contact opgenomen met Zipper te Amsterdam. En jawel, goed gehengeld. En binnen gehaald. Een afspraak gemaakt bij de vestiging op de Nieuwe Hoogstraat. Het zonnetje scheen, dus heerlijk op de fiets met een goed gevoel richting de binnenstad. Eenmaal binnen word ik warm onthaald door twee dames, die door mijn te vage uitleg niets begrepen van mijn bezoek. Maar de manager was beneden. Een goede handdruk verder is het Snato die mij verder wegwijs maakt in de wondere wereld van de vintage schoenen. Na een tijdje adviseert hij mij een paar schoenen, die direct binnen mijn straatje passen. Giorgio Venturi, in samenwerking met de Zipper, Snato en de dames made my day.
Of het de heerlijke onbezorgde sfeer van de winkel was, of het feit dat ik eindelijk weer ‘on track’ was. Maar eenmaal terug heb ik die ‘flow’ gebruikt om direct mijn volgende stap te genereren.

Koude kant
De volgende dag heb ik een afspraak bij Cold Method op het hoofdkantoor. Ik wandel naar binnen bij FourToSix. Dennis Claesen geeft mij een rondleiding, een goede kop koffie(had ik nodig) en laat zien waar FourToSix als wholesaler fungeert voor merken al Nudie Jeans, PRPS, Tigha en DKNY. Voor Cold Method ontwerpen zij zelf. En Hoe. Het gebouw is van binnen strak ingericht met authentieke elementen. Dit komt de kleding zeer zeker ten goede. Nadat Dennis mij een prachtige jas laat zien, die hij voor mij klaar heeft gelegd, heeft hij nog een verassing voor mij in petto. A.s. donderdag is er een event bij Seventyfive op de haarlemmerdijk, dit wordt hét startschot van het festivalseizoen. En wij zijn erbij!! Het wordt georganiseerd door Palladium Boots. Veel verder ga ik hier nog niet over uitwijden, dit bewaren we voor de volgende keer.

Ruud (24) is student aan het AMFI. De komende 200 dagen doet hij dappere pogingen een gratis maatpak van superieure kwaliteit in de wacht te slepen. Volg zijn avonturen elke twee weken hier,  op de site van The Free Fashion Challenge en op Twitter