De meeste autogerelateerde persberichten gaan over hoe vreselijk zuinig een auto is, of over hoe de uitstootnormen voor 2068 al gehaald worden. Logisch, want de consument wil bezuinigen op dure benzine of zich enigszins bekommeren om het milieu. Maar het is wel verdomde saai allemaal. Merknamen lijken volledig inwisselbaar in de persuitingen en zelfs luxe Audi’s worden grijzen muizen vanwege de nadruk op verbruik en uitstoot. Waar zijn de pk’s, hoe zit het met de aankleding en wat is de legacy, dát wil een autoliefhebber weten. Boeiend wat ie zuipt en weer uitspuugt, maakt de auto een dikke impressie, is wat we willen weten. Dan kom je meestal bij de Amerikanen uit. Bijvoorbeeld bij hun Chevrolet Camaro Transformers Edition. En dan scheppen ze wel een beetje op, maar laten ze de overtrokken reclame-eufemismen nog redelijk achterwege. Persbericht na de breek.
Detroit. De Chevrolet Camaro keert terug als de Autobot ‘Bumblebee’ in Transformers: Dark of the Moon, die afgelopen week in première ging. Om dit feit te vieren introduceert Chevrolet voor de Bumblebee fans in de VS, Canada, China, Japan, Europa, Zuid Amerika en het Midden Oosten de Transformers Special Edition Camaro Coupe modeljaar 2012.
“De film Transformers heeft eraan bijgedragen dat de Camaro – en Chevrolet – bekend is geworden bij een geheel nieuwe generatie liefhebbers,” zegt Rick Scheidt, vice president Chevrolet marketing in de VS. “Zijn rol in de films heeft er mede voor gezorgd dat de Camaro de best verkochte sportwagen in Amerika is geworden, en één van de meest bekende in heel de wereld.”
Revenge of the Fallen
De vijfde generatie Camaro speelde in 2007 de rol van Bumblebee in de film Transformers en in 2009 in de ‘Revenge of the Fallen’. De films leverden wereldwijd een opbrengst van 1.5 miljard dollar op en hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de naamsbekendheid van de Camaro, nadat dit Chevrolet-model zeven jaar lang niet aanwezig was in de showroom van de Chevrolet-dealers.
In 2009 was de Camaro de auto waar op het web volgens Yahoo!Autos het vaakst naar werd gezocht, ondanks het feit dat de modellen pas laat dat jaar in de showrooms arriveerden. In 2010 werd de Camaro de meest verkochte sportwagen in Amerika en loste daarmee de Ford Mustang voor het eerst in 24 jaar af. In 2011 heeft de Camaro zijn leidende positie voortgezet, mede door de introductie van de Camaro Convertible. Tot op vandaag zijn er dit jaar 40.275 Camaro’s verkocht.
Camaro ZL1: 550 pk
Het verkoopmomentum zal ongetwijfeld worden voortgezet wanneer begin volgend jaar de 550 pk sterke Camaro ZL1 in Noord Amerika op de markt wordt gebracht, naast limited-edition modellen zoals de Transformers Special Edition.
De Transformers Special Edition 2012 wordt in Noord Amerika aangeboden als een speciaal pakket op de 2LT en 2SS Camaro Coupe-modellen, in de kleur Rally Yellow. In aanvulling op de uitrusting van de populaire RS is de Transformers-versie voorzien van zwarte rallystrepen die over de motorkap, het dak, het kofferdeksel en de hoge achterspoiler lopen, 20-inch zwarte wielen met high-performance banden, evenals Autobot Shield logo’s op de wielen en de voorste spatschermen.
In het interieur heeft de Transformers Camaro zwart leer met gele stiksels op het instrumentenpaneel, de middenconsole, de armsteunen en de stoelen. De voorste hoofdsteunen en de klep op de middenconsole hebben een Autobot Shield logo. Twee opties zijn beschikbaar: exclusieve, zwarte 21-inch wielen en een zwart ‘ground-effect’ pakket.
Europa in september
De Transformers Special Edition Camaro is vanaf volgende maand te bestellen in de USA, terwijl de eerste leveringen komend najaar zullen plaatsvinden in Amerika en Canada. Een zelfde Transformers pakket zal ook in Europa verkrijgbaar worden wanneer de Camaro hier in september officieel op de markt wordt gebracht.