Business

Filerecensie: de A13

01-07-2011 12:00

Iedereen die wel eens op de weg zit kent het fenomeen: de file. Op elk uur van de dag staat wel ergens in Nederland een file. Heleen de Geest en John Bakker verdien(d)en jaren hun geld met het op de radio voorlezen van één van de grootste ergernissen van de Nederlander. Het voorlezen van de files op tv is om onduidelijke redenen nooit een succes geworden.

Eén van de vaste waarden in de dagelijkse file-overzichten was altijd de rij stilstaande auto’s op de A13 richting Rotterdam, tussen Delft-Zuid en de afrit Berkel en Rodenrijs. Goed voor zo’n 3 à 4 kilometer langzaamrijdend verkeer. Op goede dagen was het al raak vanaf Rijswijk en dan stond je meteen dertien  kilometer voornamelijk in z’n vrij, tot aan knooppunt Kleinpolderplein. Als je op de A4 uit de richting Amsterdam kwam en je hoorde de file genoemd worden op de radio, kon je nog snel kiezen: rechtdoor de A4 afrijden en dan door Delft over de Rotterdamseweg richting Overschie of over de A12 en bij Zoetermeer via de N209 naar Berkel. Dat schoot nooit op qua tijd maar je reed tenminste door (ook de meest gehoorde kreet van Martin, de accountmanager, op verjaardagen: “Ik vind het niet erg om twee uur in de auto te zitten, als ik maar rijd!”). Als je de pech had de A13 al opgereden te hebben kon je bij Delft nog afslaan om de ingewikkelde route via Nootdorp richting Pijnacker te nemen, maar dat was geen aanrader.

Opstijgende vliegtuigen kijken
Met de aanleg van de N470 tussen Delft en Zoetermeer is een hoop van het fileleed verdwenen. Tenzij er een ongeluk is gebeurd op de A13 of de aansluitende A20, stelt de middagfile richting Rotterdam maar weinig meer voor. En nu men in Den Haag na dik vijftig jaar besloten heeft het laatste stukje A4 tussen Delft en de Beneluxtunnel door te trekken zal het binnenkort wel helemaal over zijn met stilstaan bij Rotterdam Airport om naar de opstijgende vliegtuigen te kijken. De vertraging die nu tussen Delft en Rotterdam optreedt is nooit langer dan 10 minuten, helaas niet genoeg om nog genoemd te worden op de radio. Als je zelfs daar geen zin in hebt kun je bij Delft Zuid de eerder genoemde N470 naar Pijnacker nemen. Die rijdt altijd lekker door naar Rotterdam Noord en als je nog verder moet heb je meteen ook het drukke stukje op de A20 vermeden.

Dan zijn er ook nog die informatieborden boven de weg. Die geven tegenwoordig het aantal minuten dat je langer onderweg bent aan. Als je dan leest dat je er 2 minuten langer over gaat doen dan normaal besef je dat het geen enkele zin heeft om een alternatieve route te kiezen. Dat haalt de lol van het filerijden er wel een beetje af. De echte die hard filemijder pakt na afslag Delft Zuid nog altijd wel  even de parkeerplaats van Texaco tankstation Vrijenban mee. Maar daarmee heb je het dan ook wel gehad. De enige keer dat je nog echt goed in de file staat op de A13, is nota bene ’s nachts. Dan zetten mannen in oranje hesjes pylonen neer op de twee van de drie rijbanen, laten Rijkswaterstaat voor de zekerheid de volledige veertien kilometer afkruisen en gaan vervolgens de hele nacht onzichtbaar voor enige automobilist koffie staan drinken op een parkeerplaats. De vermoeide autobestuurders mogen zich stapvoets via de vluchtstrook afvragen waarom op het enige tijdstip van de dag waarop je een beetje kan doorrijden, de wegwerkzaamheden worden uitgevoerd. Kan dat niet tijdens de spits?!

Eindoordeel:
Lengte: een 5.
Duur: een 4, geen echte file.