Bij het lezen van een kop met het woordje “groen” erin denk je al snel aan iets dat met die gekkies van Greenpeace te maken heeft. Als echte benzine-junk kun je dan ook niet écht vrolijk worden van een auto op elektriciteit. Dat we ooit moeten overstappen op zo’n elektrisch apparaat, lijkt echt onvermijdelijk. Nooit meer die geur van olie- en benzinedampen die onder je motorkap vandaan komt, omdat die vervuilende dingen van je motor gehaald hebt omdat dit toch alleen maar in de weg zit voor het vermogen. Want wie elektrisch wil rijden, moet inleveren, zo zit dat nou eenmaal. Of het nu op vermogen is of op afstand, inleveren doe je. Tot op heden kon je met zo’n elektrische auto nog niet eens je hond een plezier doen, want voordat ‘ie uitgekakt was, was je bomenknuffelende auto dat ook al. En dan moet ‘ie weer aan de stroom voor een paar uur. Volgens Opel lijkt daar nu dan eindelijk verandering in te komen en wel met het nieuwe model: de Ampera.
De ritverlenger: het wapen van General Motors
Eerlijk is eerlijk, de Ampera ziet er best goed uit voor een elektrische auto. Ook de “specs” van de Opel Ampera zijn voor een auto op batterijen niet verkeerd. 0 tot 100 doet hij in 9 seconden en er kan maximaal 150pk aangesproken worden. Met een koppel van 320Nm zal dat zeker niet langzaam aanvoelen, omdat met een elektrische auto dit vermogen vrijwel direct aangesproken kan worden.
De techniek waarmee de Opel (en Chevrolet trouwens ook met de Volt) verder zou moeten komen dan de rest van de volledig elektrische auto’s, is de zogenoemde “ritverlenger”. De actieradius – hoe ver je kunt rijden – van een volledig elektrische auto was tot op heden zo’n 60 kilometer, ideaal dus voor woon/werk verkeer in de stad en voor het halen van een kratje pils, of de boodschapjes met moeders de vrouw. Meer niet, want dán moet de auto weer zo’n vier uur uithijgen aan een stroominfuusje. General Motors, het grote bedrijf boven Opel (en Chevrolet) komt met een oplossing in de vorm van de ritverlenger, ook wel ‘range extender’ genoemd. Op het moment dat de accu bijna leeg is (voor elke accu geldt dat als deze leeg raakt, de levensduur ervan snel achteruit gaat) zal er automatisch een 1.4 liter benzine motor starten. Deze benzinemotor zal dan de twee elektromotoren voorzien van stroom. Als er een overschot aan stroom ontstaat, zal deze direct naar de accu gaan, zodat ook deze wordt bijgeladen tijdens het rijden. Dan ben je dus een klein beetje aan het valsspelen (want de auto is dus ‘gewoon’ een hybride), maar op die manier is het wel mogelijk om een actieradius van 500 kilometer te halen. Dan is de benzinetank leeg en zul je dus weer moeten tanken. Oké, met deze auto stoot je dan wel minder CO2 uit, maar het zou natuurlijk nog schoner kunnen. Indirect rijd je natuurlijk gewoon op kolen, omdat Nederland nog niet aan een extra kerncentrale wil. Daarom vallen auto’s als deze onder “het groene kachelen”. We zullen voorlopig nog niet af zijn van de (semi)benzine- dan wel dieselmotor. Gelukkig maar, toch?