Het is mooi dat we uit reclamemiddelen van de publieke omroep steun bieden aan journalistiek in Nederland. Via het Stimuleringsfonds voor de Pers is acht miljoen beschikbaar gesteld voor innovatie projecten. Dat bedrag is vorige week toegewezen. Een commissie van 5 wijze mannen heeft in drie rondes een keuze gemaakt uit 210 verzoeken. Uiteindelijk zijn 54 projecten overgebleven. Dat moeten lastige beraadslagingen zijn geweest, want wanneer is een project precies innovatief? En daarmee zijn nog niet alle vragen gesteld. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat je concurrentie vervalst? Je kunt wel ANP subsidie geven van 800.000 euro voor een correspondentennetwerk. Maar dan zet je Novum Nieuws op achterstand. Of 84.471 euro aan opiniesite Sargasso, waar ook DeJaap of DagelijkseStandaard 2 betaalde journalisten voor had kunnen aantrekken. Bij de toewijzing hanteert het fonds het matchingprincipe: de subsidieaanvragers betalen de helft van het benodigde bedrag zelf. Maar kan een partij die eerst op vrijwilligerswerk draait, ooit wel matchen?
De aanvrager moet meewerken aan publicatie van resultaten zodat deze ten gunste kunnen komen aan anderen. Maar dat lijkt niet te gebeuren. De Telegraaf ontving 15 maanden geleden 393.810 euro voor een project rond burgerjournalistiek. AT5 kan nu rekenen op 84.500 euro voor zo’n beetje hetzelfde. En een halfjaar geleden scoorde De Gelderlander van Wegener 476.500 euro voor een vergelijkbaar project. Waarom niet het rapport van De Telegraaf opsturen?
Zelf betalen
Waarom betalen De Telegraaf en Wegener niet zelf voor dit soort innovatie? Dat zijn bedrijven die winst maken en in handen zijn van eigenaren die fors rendement willen. Waarom zou elke burger meebetalen aan burgerjournalistiek. Dus: burgers betalen om uit te zoeken hoe zij gratis of voor een habbekrats nieuws kunnen leveren. En van AT5 is bekend dat die onvoldoende geld heeft voor professionele nieuwsuitzendingen. Is zo’n organisatie dan wel geholpen met geld voor amateurbijdragen? Innovatief is het in elk geval niet. Wat moet AT5 trouwens met een multitouchtafel van 41.580 euro als de tv-camera’s van ellende uit elkaar vallen? Dat is misschien wel innovatief, maar ook wrang.
Om daar ook maar mee te eindigen: is dit waar Nederland om zit te springen als het om persinnovatie gaat? Innovatie is toch niet doen wat iedereen al doet of kan: een digitaal platform opzetten, gepersonaliseerd nieuws ontwikkelen, een tabletonderzoek starten? De Leeuwarder Courant krijgt zojuist 166.348 euro om te kijken wat ze als regionale krant met een tablet-pc kunnen. Als dat innovatief is, dan is een grot een laboratorium. Dan kun je beter per bedrijf een jonge strateeg financieren. Voor acht miljoen heb je er 240.
Paul Disco betaalde ooit de lening terug van De Groene Amsterdammer aan het Stimuleringsfonds.