De vraag wat social media is gaan we maar even uit de weg. Is niet elk soort media social, kun je je bijvoorbeeld afvragen. Volgens velen gaat het om delen, openheid en een persoonlijke benadering. Waar het in ieder geval om gaat is dat het totale veld heel breed is, wanneer we alles dat soms als social benoemd is bij elkaar nemen beslaat het vakgebied ‘social media’ programmeurs, marketeers, sociologen, communicatiedeskundigen, ICT’ers en journalisten. Iedereen met een specifieke kennis van zijn of haar deelgebied. Uiteraard is deze diversiteit voor sommigen geen belemmering om er toch gewoon een lekkere verkiezing tegenaan te gooien. U had er waarschijnlijk nog niet van gehoord, maar er wordt een heuse verkiezing van “beste social media expert van Nederland” georganiseerd.
Voer voor discussie
Zoals ook uit dit artikel wel blijkt zijn dergelijke verkiezingen op internet vaak goed voor slechts één ding: discussie. Want iedereen heeft er natuurlijk wel iets over te zeggen, de organisatie vindt het vanzelfsprekend geweldig en anderen zien er totaal niets in. Want ja, hoe meet je nu zoiets, wie de beste social media expert van Nederland is? Het valt te verwachten dat we in de aanloop naar de verkiezingen nog menig marketingblog volgeschreven zien worden met redenen voor- of tegen. En na afloop weten we waarschijnlijk ook nog heel goed te verdedigen waarom de winnaars volkomen terecht waren, of hoe stom het is dat de organisatie voorbij gegaan is aan die andere persoon.
Verkiezingen
Ondanks dezelfde soort discussies is er lange tijd, het ene jaar succesvoller dan het andere, ook de Dutch Bloggies verkiezing gehouden. Een gezellige bedoening die, wel altijd erg incrowd gebleven, toch ‘tout’ webloggend Nederland in beroering wist te brengen door de belachelijke categorieën, onterechte winnaars of Geenstijl die de helft van de prijzen naar huis mocht slepen. (En dat dan niet deed.) Een ludiek fenomeen, dat uiteindelijk wat jammerlijk uitdoofde toen het zichzelf misschien wel iets te serieus ging nemen.
De verkiezing voor “beste social media expert” begint al op de verkeerde voet door de weg in te slaan waar de Bloggies uiteindelijk voor terugschrokken. We lezen over ‘cases’, ‘loyaliteit’ en ‘format’, dat klinkt toch heel anders dan dat “persoonlijke” dat men zo vaak aan social media koppelt. De organisatie zal dit ongetwijfeld verklaren door te zeggen dat ze een zekere professionalisering wil vertegenwoordigen en dat is precies waar de schoen wringt. Sponsor is nu ook nog de uitgever van talloze marketingblaadjes, BBP. Het klinkt sommige mensen misschien heel goed in de oren, de mede organisatie van De Dagen als sponsor, maar het maakt de verkiezingen wel erg problematisch.
De online marketing expert van Nederland
De Dagen, voor de niet marketeers, zijn de nieuwe naar van wat vroeger de TCD was. Dat is een beurs die onder meer bestond uit de Thuiswinkel Vakdagen en eigenlijk een verzameling van een hoop dataschuivers bij elkaar was. Ongetwijfeld omdat men wel doorhad dat direct marketing niet meer zo hip is veranderde men de naam om de beurs een ander aanzien te geven. De verzameling dataschuivers, bannerboeren en direct marketeers die de TCD bevolkten waren de minst ‘social’ groep die u waarschijnlijk kon vinden, mensen die zich waarschijnlijk inmiddels ook tot online expert hebben omgeschoold.
Met de zelfgekozen focus op ‘cases’, de sponsor, de organisatie die zelf nog graag een ‘social media code’ voor bedrijven ziet, richt men zich gewoon op die aloude marketeer. Daar is niet per se iets mis mee, maar ziet u hier een verkiezing “beste social media expert van Nederland” uit geboren worden? Het is een onzalig huwelijk tussen verschillende partners die de “beste online marketeer van Nederland” zullen proberen te gaan kiezen. Door de opzet, het taalgebruik en de partners laat men zien graag voorbij te gaan al die code kloppers, journalisten en wetenschappers die “social media” dagelijks ‘maken’. Time verkoos ooit “you” tot person of the year: de enige echte drijfveer achter social media.
Gyurka Jansen is wekelijks over internet te horen op Radio 1 en geeft training en advies over nieuwe media en marktonderzoek.