Business

Ode aan de echte auto: semtex met een stuurwiel

13-07-2011 09:00

Het is om triest van te worden. Daar waar groen Nederland zich alleen nog maar druk kan maken om de elektrische autootjes en hoeveel vliegen er geroadkilled worden (de meeste slachtoffers vallen in Friesland, Groningen en Zeeland, dat u het even weet), lijkt het wel alsof de echte auto’s vergeten moeten worden. Nog even en je krijgt een vette prent als je met een echte auto rijdt.

De grote dikke SUV’s worden al verbannen uit de grachtengordel. Het lijkt wel of het slechts een kwestie van tijd is totdat de sportwagens en met name “import tuners” ook verbannen gaan worden. Mag niet, is niet zuinig en dus moet het kapot. Want genieten van iets dat niet zuinig is, mag gewoon niet meer van groen Nederland. Ondertussen doet de hele wereld lekker mee om echte auto’s kapot te maken. Aan fabrikanten worden allemaal milieuregeltjes opgelegd zodat ze niet meer die “ene vette auto” kunnen voorzien van bijvoorbeeld een mooie zes in lijn turbo-motor. Ik hoor u al denken: wat is in jouw optiek dan wél een echte auto?

Nou, zo eentje bijvoorbeeld.

Het begon allemaal zo’n tien jaar geleden met de Nissan Skyline GT-R (R33) van Exvitermini. Als je iets over tuning zocht op het internet, dan kwam je al snel op die website terecht. Deze site stond vol met allemaal grote projecten. Foto’s en filmpjes kijken was in die tijd nog allemaal anders, YouTube bestond nog niet en zoeken deed je niet met Google maar met Altavista. Juist, dat is die zoekmachine die je nu niet meer wilt gebruiken. Uiteraard zijn er naast liefhebbers van deze Japanse ‘import tuners’ ook een boel “haters”. Dit zijn meestal de liefhebbers van Amerikaanse muscle cars en worden de mensen die ‘import tuners’ rijden vaak uitgescholden met de term “Ricer”.

Hoe een film de tuning business kan veranderen
Met de komst van de film “The Fast and the Furious” in 2001 werden er ook een boel gekkies met petjes op geboren. Zij rijden veelal in VW Golfjes met een veel te luide uitlaat. Zij wisten kennelijk niet dat een open uitlaatsysteem op een ongeblazen blok (motor zónder turbo of compressor) alleen maar zorgt voor minder vermogen. Een ongeblazen blok heeft namelijk een zogenoemde “tegendruk” nodig om te presteren. Schroef je er een open uitlaat op, dan valt deze tegendruk -en dus het vermogen- weg. Het begon een hele hype te worden. Een veel gezien ‘item’ toen was ook de heldere Lexus-achterlichten, deze zullen je vast niet ontgaan zijn en kom je zo nu en dan nog wel tegen op een ‘Rijsthok’. Natuurlijk moest de auto vol met stickers geplakt worden van merken van performance parts, die helemaal niet op of in de motor aanwezig waren. Per sticker kreeg je auto namelijk extra gratis tien pk erbij. Juist díe mensen zijn Ricers en niet de mensen die met serieuze tuning bezig zijn, zoals de jongens van Exvitermini dat destijds al wel waren.

Nissan Skyline GT-R
De auto waar het voor Xvitermini mee begon is de Nissan Skyline GT-R (bekend van dit filmpje), type R33. Dit is tot op de dag van vandaag een topnotch Japanse sportwagen op basis van het model Skyline, welke over de hele wereld nog miljoenen aanbidders heeft. De eerste GT-R rolde op 4 februari 1969 van de band en zelfs dit oude model heeft nu nog vele liefhebbers. Het laatste model de Nissan GT-R, de R35, welke in 2008 op de markt kwam, zal wel het meest bekend zijn tegenwoordig. Het type dat Exvitermini onderhanden heeft genomen is de E-BCNR33 of kort de R33, welke tot de vierde generatie Skylines behoord. De eerste R33 rolde in 1995 van de band. Onder de motorkap bevind zich een zeer potente 2.6 liter zes in lijn twin-turbo motor met de motorcode RB26DETT. Het vermogen word door vier wielen op het wegdek gebracht. Met een gewicht van 1,540 KG was deze Skyline zeker niet de lichtste in zijn soort. Doordat óók in Japan een aantal milieuregels geldt, werd elke productie-auto daar af-fabriek gelimiteerd op ‘slechts’ 280PK. Dit was een soort gentlemen’s agreement. Wanneer de Skyline op de dyno (vermogenstestbank) werd gezet, bleek dat de RB26DETT maar liefst 300 tot 320 PK produceerde. Dit was ook direct de reden waarom er in Japan zo’n grote tuning-cultuur is ontstaan. Het blok bood namelijk perspectief voor méér vermogen. Véél meer!

Exvitermini Nissan Skyline GTR700
Dat hadden de jongens bij Exvitermini in Australië in de gaten. Af-fabrieks is de RB26DETT die in de R33 ligt veilig op te krikken van zo’n 500 tot maximaal 600 pk. Voor Exvitermini was dat nog niet genoeg. Om de snelste GT-R ter wereld te bouwen, waren meer paarden nodig. Een kwartmijl afleggen is pas leuk als het minder dan tien seconden duurt, én als de auto waarin dat gebeurt ‘straat legaal’ blijft, zoals dat heet, zodat ook de boodschapjes er nog mee gehaald kunnen worden, en natuurlijk het kratje bier. De opdracht was bekend. Het “kleine” Australië (waar het Exvitermini-team vandaan komt) ging de strijd aan met de grote en gerespecteerde tuners uit Japan. Om een paar namen te noemen: HKS, Veilside en JUN. Zij domineerden destijds. En dat is knap te noemen, gezien deze drie Japanse tuners nog steeds wereldwijd performance-producten verkopen.

Er hangt nog steeds een mythe rond deze auto. De website waar het project destijds op stond is inmiddels al een aantal jaar offline. Vandaar dat ik zelf weer terug in de tijd moest om het op te zoeken.

Specificaties en cijfertjes
De RB26DETT in de GTR700 was een extreme toerenbeuker: deze kon maximaal maar liefst 11.000 toeren draaien. Ook de turbo’s zijn vervangen en aangepast. Normaal gesproken zitten er op turbo’s zogenoemde ‘waste gates’. Deze zorgen ervoor dat wanneer de turbo een bepaalde druk bereikt heeft -voor normale auto’s zal dit ongeveer 0.5bar of zelfs minder zijn- de uitlaatgassen waarmee de turbo aangedreven wordt via een ander kanaal de turbo verlaten, zodat deze niet nog hoger op zal spoelen en zodoende schade aan de motor toebrengt. Bij Exvitermini hebben ze besloten dat deze waste gates niet langer nodig zijn. Ze zijn zeker wel aanwezig, maar de limiet is weggehaald. Dat betekend dat de turbo’s die gebruikt worden, maximaal kunnen spoelen tot zo’n 3.3 Bar of 50 PSI aan boost. Dat is ronduit bizar te noemen.

Waar lucht onder druk (boost) de motor in geperst word om vermogen te maken, is natuurlijk ook benzine nodig. Er zijn in dit blok zes 1750cc injectoren aanwezig, welke in één enkele burnout + kwart-mijl run zo’n twintig liter benzine weten op te slokken en om te zetten in maar liefst 1350 PK. Tijdens dit proces zullen alle vier de wielen spinnen tot en met de 3de versnelling. Een kwart mijl is gedaan in 8.96 seconden, waarbij sinds de laatste opbouw van de motor een persoon achter het stuur zat, die nog niet bekend was met het bizarre vermogen van deze auto. Kijkt en huivert!

Nostalgie en respect
Helaas is het Exvitermini nooit gelukt de snelste Skyline ter wereld te bouwen. Hun auto werd ‘slechts’ de derde snelste. Er zijn dus nog twee Skylines sneller geweest, waaronder die van de Japanse tuner JUN. Hieronder een filmpje van het testen van deze wagen door Jeremy Clarkson. Verwar echte import tuners niet met Ricers. Weet wie je uitdaagt bij het stoplicht met je luxe BMW of Mercedes. Liefhebbers weten wat ze doen en bouwen. Ze zullen je aars schoppen. Zelfs al heb je een dure Ferrari of een Porsche. Eén ding weet ik wel: zolang Nederland (en de rest van de wereld) bezig blijft met de vertrutting, zal ik bezig blijven met dit soort auto’s, en zal mijn doel zijn mensen te overtuigen dat er meer is dan alléén een groen label.

Jeremy Clarkson test JUN R33