Het verslag doen van trends en hypes blijft een niet te onderschatten journalistiek metier. Hoe houd je de oudmediale shag rollende vinger aan de pols van al dat wat de jeugd heden ten dage ‘te vet cool’ vindt? Juist nu, in de grote vakantie, is het van groot belang dat je de jeugdige lezertjes het papier in lokt met verhalen die aansluiten bij hun belevingswereld. Kijkt u maar even bij ons mee in het AD! De krant die, onder bewind van Belgen, de neus niet langer ophaalt voor de jeugdige lezertjes.
Iedereen weet dat 55-plussers de krant volschrijven. De moeilijkheid van hype-verslaggeving is dan ook om uw afkeuring voor het onderwerp niet te veel door te laten schemeren. Een lichte minachting is daarentegen een prima stijlvorm.
Vermaledijde jeugdcultuur
Maar hoe komt u aan verhalen die onder de jeugd leven, vraagt u zich af. Gulden regel is: GA NIET NAAR BUITEN! Daar loopt u alleen maar de kans uw behaarde oren aan elektronische muziek te moeten blootstellen. Daar kunnen lang verdwenen gevoelens zomaar op de proef gesteld worden. U loopt bovendien de kans in elkaar geslagen te worden door de multi-culturele samenleving. Niet dat er iets mis is met de multi-culturele samenleving, je moet je er alleen niet in je eentje in wagen. Op zoek naar verhalen uit die vermaledijde jeugdcultuur gebruiken wij.. sociale media.
Jaha, dan komt dat Facebook-accountje nog eens van pas, he! Even geen foto’s va de postzegelverzameling uploaden (die – mind you – consequent door de buurvrouw van verderop worden ge-liked). Nee, kijk eens rond wat de jeugd zoal doet en schrijft. Fascinerend, nietwaar!
Interessante serie
Op deze manier hebben wij de afgelopen maanden een interessante serie artikelen weten te publiceren. Het begon allemaal met ‘planking‘. En sinds wij schreven dat het een rage was, werd het dat ook. Mooi he! Dat is nog eens eer van je werk, of niet! Goed, in ieder geval zijn wij ons er toen op gaan storten. We hebben een jonge redacteur vrijgemaakt, zo’n gesubsidieerde. Die kost niets en zit toch al de hele dag op Facebook.†Kort daarna waren we de eersten, in Nederland dan, die ‘owling‘ opmerkten. Die vond ik zelf leuk, ik heb iets met uilen. Ik weet niet wat dat is.†Welnu, het aller-allerlaatste is ‘leisure diving‘. Levensgevaarlijk. Wat het precies is weet ik niet. Een soort muff diving maar minder harig, aldus onze stagiar. Hij zou me nog een linkje sturen trouwens.
Als trend-journalist zal ik nog een kleine blik in de toekomst werpen. Dit worden de hypes van deze zomer, let u op… Fietsen. Jawel fietsen, alleen de jeugd noemt het anders: #tdf. Is razend populair momenteel. Let op mijn woorden!
Jeroen Weghs is zelf een hype. Dat spreekt.