Hij houdt niet van grijze muizen. Wel van vlooienmarkten en theedrinken. Hij is Nederlands, maar valt juist op door zijn onhollandse ideeën. Bas Kosters (34) is een geliefd zwart schaap in de Nederlandse modewereld, maar met de industrie zelf heeft hij niet veel. Zo moet hij er niet aan denken om twee keer per jaar een modeshow te geven. Daarnaast beperkt hij zich niet tot het ontwerpen van kleding; ook voor schoenen, tassen, poppen, schilderijen en kinderwagens draait hij zijn hand niet om.
In de kijker
Bas Kosters viel in 2003 tijdens zijn afstudeershow aan het Fashion Institute Arnhem al op vanwege zijn talent om mode te combineren met muziek en performance. Hij ontwierp niet alleen een opvallende collectie (Two Teacups and a Frying Pan), maar stelde speciaal voor deze show een band samen om het geheel muzikaal te ondersteunen. Met zijn collectie won hij de Robijn Fashion Award en zo trok hij al snel de aandacht van het grotere publiek.
Rock & roll
Zijn modeshows zijn altijd sterk geinspireerd door een bepaald thema. Zo waren de levens van Rock en Roll-artiesten de inspiratiebron voor zijn ‘Living Too Hard Collection’ en zijn ‘Fashion Mutant Collection’ visualiseerde gemuteerde natuurlijke wezens. Bas Kosters’ stijl is direct herkenbaar door intensieve materiaalbewerkingen, opulent kleurgebruik en figuratieve, kleurrijke prints die veelal door hemzelf worden vervaardigd. De poppen die hij ontwerpt komen regelmatig terug in zijn ontwerpen. Zelf wil hij vooral dat mensen blij worden van zijn kleding.
Artistieke duizendpoot
De duizendpoot volgt zijn eigen weg en distantiërt zich op die manier van het steeds vernieuwende karakter van de modewereld. “Ik geloof in de opbouw van een oeuvre, net als een kunstenaar. Ik heb een bepaalde beeldtaal, met figuren en materialen die ik steeds weer gebruik, zo bouw ik een coherent repertoire op.” Naast deze manier van werken is ook de ‘anti-fashion-filosofie’ van Bas Kosters opvallend in de modewereld. Hij vindt dat design niet altijd duur hoeft te zijn. Met betaalbare collecties die hij verkoopt via zijn webshop brengt hij deze denkwijze in de praktijk.
Anti-fashion
Bas Kosters weet als geen ander hoe hij samenwerkingsverbanden aan moet gaan met commerciële bedrijven. Zo ontwierp hij al een buggy voor Bugaboo, kleding voor Heineken en vanaf september van dit jaar is een collectie met ondergoed en nachtkleding te koop bij textielketen Zeeman. Op deze manier is hij hard op weg om zijn studio nationaal, maar ook internationaal op de kaart te zetten. De extravagante ontwerper ziet graag dat mensen zich prikkelender kleden. Als we ons allemaal een beetje laten inspireren door zijn werk is die utopie misschien best bereikbaar.