Voor elk vak moet ik studiepunten behalen. Een studiepunt behaal ik als ik een 5,5 heb gehaald voor een tentamen. Is dit een 8, 9 of een 10? Geen probleem, school kijkt hier verder niet naar. Ik ben een 17-jarige student en studeer MHBO Journalistiek & Communicatie in Utrecht. Geen enkele klasgenoot behaalt alleen negens en tienen. Ligt de schuld bij de leerling? Nee. Op onze opleiding behaal ik een studiepunt als ik een 5,5 heb gehaald. Als ik een 8, 9 of zelfs een 10 haal word ik hetzelfde beloond als iemand die voor een tentamen een 5,5 haalt.
Hier ligt de fout waardoor er een zesjescultuur ontstaat. De simpele constatering: waarom een 10 halen als een 5,5 ook goed is? Om het maar niet te hebben over wat leerlingen naast school nog leren, daar wordt niet naar gekeken. Ik startte op mijn zestiende een eigen onderneming en lees wekelijks boeken uit de bibliotheek, daarnaast schrijf ik ook nog artikelen voor kranten en op het web.
Scholensysteem
Wat gebeurt er als mijn leraren naar mijn cijfers kijken? Zij constateren vast dat ook ik mij heb aangesloten bij de zesjescultuur. Ik kies voor andere bezigheden, maar probeer mij naast school zeker te ontwikkelen en te ontplooien. Het vertrouwen in het schoolsysteem is bij mij allang verdwenen. Dan maar op mijn eigen manier aan kennis komen.
Met cijfers werken is de enige goede methode. Maar waarom pakken scholen en opleidingen dit niet anders aan? Waarom kiezen we er gewoon niet voor om beloond te worden voor cijfers, voor goed gedrag? Daarnaast vind ik ook dat leraren meer moeten weten met wat voor een leerling zij te maken hebben. Niet alles kan enkel worden gebaseerd op een cijfer. Er wordt hierdoor niet rekening gehouden met mogelijke, andere factoren. De zesjescultuur lijkt ingewikkeld, niet meer terug te draaien en complex. In mijn ogen is dit niet zo ingewikkeld. Landelijk moeten er alleen een aantal punten in het scholensysteem worden veranderd en de zesjescultuur verdwijnt alsof het er nooit geweest is.
Ik weet zeker dat er veel meer in een leerling zit dan de school verwacht. Een leraar vertelt mij alleen wat ik nog niet mag of wat te moeilijk is. Als de school mij stimuleert om echt wat met de vakken te doen, misschien voorkomt een school dan zelf dat er aan het eind van het jaar alleen maar 5,5’jes op mijn rapport staan. Maar ik ga rustig verder met het lezen en leren buiten school. Ik maak me geen zorgen, want ik ben in ieder geval over. Toch?
Rajko Disseldorp is een 17-jarige ondernemer, student en freelance schrijver.