Columns tikken en mijmeren over auto’s is leuk. Rijden in auto’s is nog veel leuker. Aan Toyota- en Lexus-importeur Louwman & Parqui de eer om Asfalt.DeJaap.nl van zijn eerste echte testauto te voorzien. Hoewel, ‘echte’? De Lexus CT 200h is een full hybrid. Dat betekent dat hij voor de helft elektrisch is. En elektrische auto’s zijn geen echte auto’s, toch?
Het is aan Lexus om dat vooroordeel te ontkrachten. Zijn looks heeft hij mee, want aan de buitenkant heeft onze hardblauwe CT niet dat suffige van een Toyota Prius of Honda Civic Hybrid, modellen waarbij functie nog altijd boven vorm lijkt te gaan. De CT, het nieuwe én goed betaalbare instapmodel van Lexus, mikt op hooggeplaatste concurrenten als de Audi A3 en de BMW 1-serie en moest daarom dus in de eerste plaats stoer en sportief zijn. Dat is optisch in elk geval gelukt. De CT heeft geen windtunneltestvorm, maar ziet er uit als een sportieve hatchback die zowel van buiten als van binnen ‘premium’ ademt.
En toch een oplaadbare auto, dus. Met 15 jaar ervaring met hybridetechniek van Toyota, het moederbedrijf van Lexus, onder de kap en in het batterijvakje. Dat dan weer wel. Een gecombineerd (stad/snelweg) verbruik van 1 op 25 is haalbaar, aldus de importeur. Maar de blauwe hatch sluipt ook net zo makkelijk naar rijbewijsbedreigende snelheden, hebben we al gemerkt. Of er aan de kwalificatie ‘sportief’ wordt voldaan, zullen we nog niet weggeven. Eerst maar eens uitgebreid op pad met de op vier wielen gezette Japanse technologie, die niet alleen onder de kap maar ook in de cockpit volop aanwezig is. Maar toch, een auto die geen enkel geluid maakt als je op de startknop drukt: onze CT 200h heeft wat vooroordelen te overkomen. We zullen ‘m een eerlijke kans geven.