Het is nu, in ieder geval voor even, het hipste sociale netwerk: Google Plus. Voor zover je een netwerk waar je bijna niemand onder de dertig nog ‘hip’ kunt noemen, ten minste. Voor diegenen die (nog) geen account hier hebben: nog meer dan andere netwerken ligt de focus op het verdelen van je vrienden in speciale groepen. Zo kun je berichten die niet voor de ogen van je collega’s bedoeld zijn alleen sturen naar je vrienden, of omgekeerd. Uiteraard kun je ook voor de optie public kiezen, zodat iedereen het te zien krijgt en daar ligt nu net een punt waarop er bij sommigen wrevel ontstaat. Want Google Plus gaat om ‘cirkelen’ en niet om alles zomaar neerzetten!
Zo gebruik je het niet
Het is volstrekt normaal dat er een bepaald soort socialisatieproces op treedt, waarin gebruikers elkaar wijzen op ongewenst gedrag en er een bepaald soort mores ontstaat. Zo wordt Twitter vaak gezien al een relatief ‘aardig’ netwerk, waar beledigingen niet thuishoren. Wie de laatste tijd een beetje op Twitter heeft gekeken ziet ook wel dat zoiets geen stand houdt: er ontstaan in zo’n geval vaak subgroepen die zich onafhankelijk van elkaar op zo’n netwerk begeven.
De ‘bedoeling’ van een netwerk is echter helemaal niet zo duidelijk. Er is nergens vastgelegd dat je Facebook alleen zakelijk mag gebruiken, of juist niet. Alleen van een specifiek netwerk als LinkedIn kan er gezegd worden dat het op zakelijke contacten gericht is, maar zelfs dan is niet gezegd hoe die contacten dan zouden moeten verlopen. Op Google Plus ontstaat er een kleine onderstroom die dit wel denkt te weten: de cirkels moeten gebruikt worden en ’public’ dat ‘doe je eigenlijk niet’. Blijkbaar heeft men dan geen behoefte aan persoonlijke updates. de vraag is dan natuurlijk wel waarom zo iemand jou, als lijflogger, is gaan ‘volgen’: al die verhalen waren immers publiek beschikbaar, dus je manier van uiten was toch al bekend? Het mag duidelijk zijn dat het op deze manier proberen forceren van een bepaald gebruik een gevecht tegen de bierkaai is. Een mores op een netwerk groeit, maar gebruikers onderling die iemand verplichten om op een bepaalde manier te communiceren is bijna lachwekkend.
Persoonlijk
Google lijkt een ‘serieuze’ maar wel persoonlijke aanpak van haar nieuwe Plus dienst te willen bevorderen. Je dient wel je ‘echte naam’ te gebruiken, waarvan de controle inmiddels veel vragen oproept, maar bedrijfsaccounts zijn nog niet toegestaan. (Die zullen later als optie worden toegevoegd.) Desondanks lijkt juist de snelle groei er voor te zorgen dat iedereen om het hardst ‘plust’ om zo relevant mogelijk uit de hoek te komen. Naast de ‘leuke plaatjes’, over Google Plus zelf, zijn vooral de blogposts over allerhande marketing, reclame en social onderwerpen erg geliefd. Afgewisseld met af en toe een nieuwsfeitje probeert iedereen zo hard mogelijk waarde toe te voegen, waardoor het allemaal soms nog wat koeltjes aanvoelt.
Inderdaad hoeven we niet steeds te weten wanneer je de kinderen naar school brengt of naar het toilet moet, maar persoonlijke, ‘niet serieuze’ berichten heeft Google plus hard nodig. “Dat we Plus wel serieus moeten gebruiken” is geen unieke uitspraak, ook op Twitter hoorde je tot een twee jaar terug vaak dat je het netwerk “verkeerd gebruikte” als je gewoon gesprekken met mensen aanging. Het lijkt alsof een kleine groep mensen graag ziet dat social alleen gaat over berekenende zelfpromotie, daarmee juist alle andere sociale aspecten vergetend. Bij een sociaal netwerk hoort ook roddel, achterklap en de laatste kittenspam. Als je dat van iemand niet graag ziet, dan zit er altijd “een knop op dat ding”.
Foto: Public Domain, Science Museum
Gyurka Jansen is wekelijks over internet te horen op Radio 1 en geeft training en advies over nieuwe media en marktonderzoek.