Weten & Tech

Eerste nieuwe baan via Twitter kwestie van tijd

09-08-2011 09:00

Het is een kwestie van tijd voor er en nieuwe werkgever wordt gevonden vanwege een handige post op Twitter of andere sociale media. Heeft u de indruk dat dit toch waarschijnlijk al eens gebeurd moet zijn, dan klopt dat. Toch is deze stelling niet heel anders dan die in het gratis krantje Metro, dat precies het tegenovergestelde meende te moeten presenteren. Ondanks het feit dat het deze zomer toch niet echt komkommertijd is, meende men een expert van stal te moeten halen om een discussie van een zevental maanden geleden nog eens dunnetjes over te doen.

Waarom er gekozen is voor de misleidende kop, is niet helemaal duidelijk. Als men er blijkbaar toch al voor had gekozen de ‘Twittercode’ nogmaals te behandelen waren er toch spectaculairdere koppen geweest. “Verschillende mensen al ontslagen vanwege Twitter”, klinkt toch minstens net zo dramatisch en klopt tenminste ook nog eens. Het bekendste voorbeeld is de TROS die samenwerking met Cornald Maas opzegde na een ongelukkige tweet, en dan hebben we het nog niet eens over non-actief stellingen gehad.

Twittercode
Ondanks de belegen indruk van het bericht zijn de andere constateringen voor een lezer net kennis maakt met dit onderwerp wel waardevol. Een woordvoerder van Philips wijst terecht op de toegevoegde waarde voor de beeldvorming van het bedrijf, zolang het wel ‘fatsoenlijk’ blijft. Dat is natuurlijk wel een voedingsbron voor discussie, want wat is ‘fatsoenlijk’? Een woordvoerder van Akzo vergelijkt het in de Metro zelfs met kletsen op een feestje, de gebruikelijke metafoor.

Twittercodes en communicatierichtlijnen voor social media zijn ook op DeJaap al eens de revue gepasseerd. De hoofdconclusie blijft toch ‘gebruik je gezond verstand’ en na het verstrijken van vele maanden is de conclusie nu niet veel anders. Arbeidsrechtadvocaat Bas Westerhout wijst op de risico’s van sociale media en hij stipt, misschien zonder het zelf te weten, ook het echte probleempunt aan. Social is nog nieuw en vreemd, dat je ook op Twitter er waarschijnlijk goed aan doet nog niets te zeggen over een op hande zijnde fusie dringt blijkbaar nog niet tot iedereen door.

Gezond verstand
Het punt is natuurlijk dat Twitter en andere social media al helemaal niet zo nieuw meer zijn, en dat deze discussie zelf ook al niet zo nieuw meer is. Voor het gros van de werknemers is echter het gebruik heel wat nieuwer dan voor de gemiddelde DeJaap lezer, laat staan in ene bedrijfsomgeving. Voor werkgevers is het vaak zelfs nog een heel stuk nieuwer: Facebookende werknemers. In menig personeelsgids staan al lang communicatierichtlijnen en ook over het gebruik van e-mail is bijvoorbeeld al jurisprudentie. Zaak is ook deze nog schokkend nieuw aandoende ontwikkelingen nuchter te bekijken. Niet zeggen dat je die ene klant haat is gewoon je gezond verstand gebruiken. Klagen over de kapotte koffieautomaat, of in algemene termen over een project dat even niet lekker ligt: misschien moeten we daar mee leren leven, dat kan best.

Gyurka Jansen vond zijn huidige baan mede via Twitter, is wekelijks over internet te horen op Radio 1 en geeft training en advies over nieuwe media en marktonderzoek.