Vorige week kwam Wim Kuiper van de Besturenraad met het voorstel de scheiding in het lesgeven tussen jongens en meisjes weer in ere te herstellen. Deze voorzitter van de vereniging van Christelijke schoolbesturen werd vervolgens weggehoond, of op z’n minst werd de gesteld dat het niet dé oplossing was. Blijkbaar is de afkeer van kennis in Nederland zo groot geworden dat serieuze voorstellen meteen moeten worden afgeschoten. Terwijl het best nuttig kan zijn om te luisteren naar wetenschappers.
Dat het voorstel van de christelijke schoolbesturen kwam, was misschien niet heel handig. Dan krijg je al snel een connotatie met zwarte kousen en SGP. Dat is onterecht, want op alle christelijke scholen word gewoon gemengd lesgegeven nu en er is nogal wat verschil tussen de ene en de andere christelijke denominatie. Bovendien, en zo werkt het huidige debat in Nederland nou eenmaal, ga je ook meteen aan handenschudweigeraars en haatbaarden denken. En aan moslimsscholen natuurlijk. Waar sommigen ook verre van gesteld zijn op gelijkwaardigheid van man en vrouw. Die reflex is begrijpelijk, maar wel vreemd, zeker van zelfbenoemde tegenstanders van het “doorgeschoten gelijkheidsdenken”.
Wetenschap?
De gelijkwaardigheid van man en vrouw, daar werd dus het idee over apart lesgeven meteen aan gekoppeld. Vergeten werd dat het gewoon om wetenschappelijke inzichten ging. Wat is er mis met het overnemen van nuttige dingen uit de wetenschap? Ondanks de bezuinigingen, pompen we met z’n allen jaarlijks nog vele miljoenen in universiteiten en onderzoeksinstellingen. Daar zit een hele roedel onderwijsdeskundigen bij. Ook over de grens, jawel, in heel de wereld, wordt er veel onderwijskundig onderzoek gedaan. Het is voor de hele mensheid beter als we de daar opgedane inzichten ook gebruiken.
In Nederland beginnen we nog steeds rond ons zesde met schrijven en rekenen. Zo was het immers altijd. Het zou heel goed kunnen dat je veel fanatieker met taal moet beginnen rond je vierde en rond je achtste pas met rekenen moet beginnen. Dat is wellicht veel nuttiger en leren kinderen meer. Buitenlandse talen worden pas serieus onderwezen op de middelbare school, terwijl – in ieder geval volgens populaire wetenschap – allang heeft aangetoond dat je daar vroeg mee moet beginnen. Op dezelfde manier is het niet meer dan logisch dat het nuttig kan zijn jongens en meisjes verschillend en zelfs gescheiden les te geven Blijkbaar willen ouders dat zo, geholpen door de onderwijsconservatieven van Beter Onderwijs Nederland, en zijn politici bang om iets te veranderen.
In Nederland zijn onderwijshervormingen niet populair. Met name de basisvorming en de Tweede Fase worden als mislukt beschouwd en je hoort veel pleidooien voor een terugkeer naar “gewoon ouderwets” onderwijs. Dat is wellicht politiek begrijpelijk, maar onverstandig. Als je geen wetenschappelijke inzichten wiltgebruiken, waar ben je dan mee bezig. Wetenschappelijke inzichten kunnen veranderen, maar dat is geen reden om er maar niet mee te doen. Die wetenschappelijke inzichten kunnen maatschappelijk slecht uitkomen. Het is echter niet goed om om die reden mee te gaan op de anti-elitaire houding die in Nederland heerst en de resultaten van wetenschappers zomaar over de schutting te gooien. Op de lange termijn hebben we alleen maar onszelf daarmee.
Foto: Flickr via Nationaal Archief/Spaarnestadarchief