Iedereen die wel eens een half lesuur bij economie heeft gezeten had er inmiddels al over geblogd: uiteindelijk worden markten volwassen en zal de vraag afvlakken en uiteindelijk zelfs afnemen. En hoewel het nog wel even de goede kant op lijkt te gaan met de gebruikersaantallen van social media was het ineens toch nieuws: gebruikers worden ’social media moe’. In een omgeving waar men alleen in superlatieven kan praten, de kansen zijn eindeloos, de kracht is enorm, de inkomsten magisch, is ook afnemend enthousiasme alleen interessant wanneer het een beetje ronkend gebracht kan worden.
Social media bubble
Ongeveer een jaar geleden, ook in augustus, hadden we het ineens over de zeepbel. Mensen die zich de dotcom crisis voor de geest haalden leken zich ineens te beseffen dat het met hun geliefde Twitter wel eens dezelfde kant op zou kunnen gaan. De berichtgeving van nu valt in de zelfde categorie als toen: alsof men als kittens rond een vaas danst en daarna nog om het hardst wil roepen dat het ook kapot kan.
Nu zal social helemaal niet kapot gaan, maar noem het “een correctie in de markt”. Simpel gezegd: de nieuwigheid is er wel af. Het is voor diegenen die hun product of dienst rond een bepaald kanaal hebben gebouwd te hopen dat ze ook een beetje flexibel zijn. De online wereld verandert namelijk steeds, soms zijn het kleine herschikkingen, soms is het een bepaalde dienst die geheel uit de mode raakt. Vraag maar aan de mensen bij MySpace.
Algehele moeheid
Het verschil met ‘zomaar’ een product dat uit de mode raakt is dat het nu om een veel bredere markt zou gaan. Volgens het onderzoek in kwestie zijn de first adopters van de verschillende social netwerken en mobiele toepassingen er wel een beetje op uitgekeken. Uiteraard dumpt men niet en masse alles dat naar social ruikt, een oplettende marketeer zou wellicht stellen dat het gebruik normaliseert.
De vraag is hoe serieus je die moeheid moet nemen, als je als organisatie social media aspiraties hebt. Het antwoord is “heel serieus”, maar met een stevige slag om de arm. De huidige situatie geeft eens te meer aan dat flexibiliteit geboden is. Je volledige communicatie optimaliseren voor Hyves lijkt inmiddels bijvoorbeeld waarschijnlijk een niet heel goed idee, maar die communicatie zal toch ergens verlopen. Dan moet je over kunnen stappen naar Facebook of elders.
Volwassen
Wie ziet er nog bij elke website een chatapplicatie? Het gebruik van internet als communicatie medium neemt nog steeds toe. Kanalen, tools en diensten komen en gaan en het medium als geheel zal ‘volwassener’ worden. Als er iets uit het onderzoek onderbelicht is, is dat het wel. Communicatie via internet is nog wel even een tijd heel belangrijk. OF dat nu via ‘2.0’ of ‘3.0’ gaat, dat maakt uw doelgroep echt niets uit.
In hoeverre social media experts hebben bijgedragen aan de social media moeheid is niet bekend.
CC-afbeelding: ‘Mwpnl‘