Naast dat social media je hersens veranderen of je baas in verlegenheid brengen, zorgen de nieuwe communicatievormen er ook voor dat tieners veel makkelijker aan drugs verslaafd raken. Althans, dat zou je toch denken als je de berichtgeving van de afgelopen week eens vluchtig doorlas. Het is het zoveelste voorbeeld van een ongewenst neveneffect van nieuwe vormen van media-gebruik, maar het is vooral ook het zoveelste voorbeeld van angst voor die nieuwe vormen. Want uiteraard betekent het niet dat op Hyves de knopjes naar de coffeeshop onder elk profiel staan, of dat Nederland een soort stoner hemel is nu een meerderheid van het land op social media actief is.
Verbieden
Dat jongeren verleid worden tot (alcohol- en) drugsgebruik op sociale media ligt vooral in het feit dat ze via deze kanalen al vroeg in aanraking kunnen komen met deze middelen. Vooral wanneer ze anderen, met name leeftijdsgenoten, drank of drugs zien nuttigen zouden ze daar zelf ook toe over kunnen gaan. Je zou hier kunnen spreken van een soort digitale peer pressure maar nog veel van een bekend sociaal fenomeen van kopieergedrag. Diegenen die zich het medium TV nog kunnen herinneren, kennen misschien nog wel de onderzoeken naar drankgebruik in films. Wanneer de held of jouw peer in de film regelmatig een sigaretje opsteekt of een blikje bier opentrekt, krijg je daar zelf tijdens de film ook wel trek in.
Uiteraard is het volgens velen nu het moment om dergelijke beelden op internet te verbieden. Een vergaande, maar ook onhaalbare taak, die vooral lijkt ingegeven door een nieuw “denk om de kinderen” gevoel. De storm rond de ‘digitale revolutie’ en haar invloed op de onschuldige kinderziel lijkt nog niet te zijn gaan liggen. Wanneer nu zou blijken dat onder volwassenen een zelfde effect optreedt, zouden we dan ook pleiten voor een verbod, of wijzen op de eigen verantwoordelijkheid? In het huidige klimaat lijken, eerlijk gezegd, beide opties tot de mogelijkheden te horen, terwijl we voorbijgaan aan wat het internet nu echt voor invloed heeft.
Clash of the cultures
Hoewel drankgebruik voor tieners extra schadelijk is, in welk land je ook woont, is de confrontatie met (overmatig) gebruik via Facebook een voorbeeld van een veel breder fenomeen. Door de digitale globalisering komen we nu eenmaal veel meer in aanraking met andere normen en waarden, culturele gebruiken en ook de excessen.
We kunnen het feit dat we jongeren nu ongewild blootstellen aan porno, drank en drugs nu duiden als een probleem van de ‘sociale media’, maar ook de aandacht verleggen naar het cultureel rijke aanbod waar ze nu uit kunnen kiezen. Natuurlijk zitten daar ook vreemde Japanse spelshows, of comazuipende Russische jongeren bij maar het is de taak van de opvoeders, in de breedste zin des woords, dit in een juiste context te zetten. Verbieden en de last van de keuze over wat ‘wel en niet kan’ op de schouders van de social media kanalen leggen is onwenselijk. Iedereen die weleens een nummer via Amerikaanse mainstream media heeft geluisterd weet wat er dan gaat gebeuren. *beeeep*