Op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt (15-25 september) introduceert Audi de sportieve Audi’s S6, S7 Sportback en S8. Deze high performance-modellen beschikken over een compleet nieuwe V8 Biturbo-motor, die een maximaal vermogen van 382 kW/520 pk levert. Dat zijn hartslag verhogende waarden. Maar dankzij besparingstechnieken als cilinderuitschakeling, zijn de modellen met de nieuwe motor tot wel 25% zuiniger dan hun voorgangers. De nieuwe Audi S6/S6 Avant beschikt over de 309 kW/420 pk sterke uitvoering van de 4.0 TFSI-motor. Het riante koppel van 550 Nm is beschikbaar tussen 1.400-5.300 tpm. Dit leidt tot een sprint van 0-100 km/h in slechts 4,8 seconden (Avant: 4,9 s) en een topsnelheid van 250 km/h die elektronisch is begrensd. Ten opzichte van de 5,2-liter V10 die hij opvolgt, is de nieuwe V8 Biturbo maar liefst 25% zuiniger. De Audi S6 verbruikt gemiddeld 9,7 l/100 km (Avant: 9,8 l/100 km).
Het geheim van efficiency
De voor deze klasse ongekend lage verbruikscijfers van de nieuwe Audi S6/S6 Avant komen op het conto van een combinatie van innovatieve technologieën. De V8 Biturbo beschikt over een Start-Stop-systeem en regeneratie van remenergie (recuperatie). Nieuw is het intelligente cilindermanagement. Dit houdt in dat bij deellast vier cilinders worden ‘uitgeschakeld’. Daarbij treedt direct het Active Noise Cancellation System in werking. Zodra één van de vier in het interieur geïntegreerde microfoons storende geluiden opmerkt, wordt ter eliminatie daarvan via het sound system een ‘tegengeluid’ uitgezonden. Ook de actieve, elektronisch aangestuurde motorsteunen en het nieuwe vliegwiel van de standaard zeventraps S tronic-transmissie dragen bij aan de soepele loop en het hoge (akoestische) comfortniveau.
De dynamiek van quattro
De Audi S6-modellen beschikken standaard over quattro permanente vierwielaandrijving in combinatie met een sportonderstel met adaptieve luchtvering en variabele demping. De afstemming kenmerkt zich door een prettige combinatie van sportiviteit en comfort. Audi drive select is standaard. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit vijf verschillende rijprogramma’s: van maximale dynamiek tot optimale efficiency. Het remsysteem met inwendig geventileerde schijven rondom is zeer krachtig en heeft een groot uithoudingsvermogen. Keramische remschijven zijn als extra leverbaar. De Audi S6-modellen hebben standaard 19-inch lichtmetalen velgen; 20-inch is optioneel. De Audi S6-modellen maken gebruik van een lichtgewicht koetswerk, dat voor circa 20% uit aluminium bestaat. Dat leidt tot een relatief laag totaalgewicht van 1.895 kg (Avant: 1.950 kg). De S6-versies zijn fractioneel langer dan de Audi A6-modellen.
Andere onderscheidende details zijn de grille met aluminium- en chroomaccenten, buitenspiegels in aluminium-optiek, geprononceerde skirts, een diffuser achter (met vier uitlaatpijpen) en een achterspoiler. Het interieur is sportief-elegant. Blikvangers zijn het sportstuur met aluminium schakelpaddles, meervoudig verstelbare sportstoelen, verlichte dorpellijsten en aluminium afwerkingsaccenten. De standaarduitrusting is zeer compleet met onder meer Xenon plus-verlichting, MMI Radio plus met Bluetooth, een bestuurdersinformatiesysteem met kleurendisplay en het Audi sound system met tien luidsprekers. Bovendien zijn er volop personaliseringsmogelijkheden. De nieuwe Audi S6-modellen worden in mei 2012 op de Nederlandse markt verwacht.