Hoe kan een merk nu een vriend van je zijn? Dat is wel heel erg abstract, een vriendschapsrelatie met een product, ook al is dat in het geval van een krat bier voor sommigen schijnbaar helemaal geen probleem. Door het internet is zo’n relatie een heel stuk minder abstract geworden, we ‘volgen’ merken op Twitter of worden ‘fan’ op Facebook. Toch zitten er ook wel beperkingen aan dat “vrienden worden”, want hoe echt is een vriendschap met een merk nu precies? Lekker vrienden worden met een pak pap, nee daar zitten we op te wachten!
Je beste vriendin
Vrienden worden met een merk is ineens het nieuwe speeltje van menig communicatie adviseur, nadat het als abstracte voorstelling al jarenlang in onderzoeken figureerde. Logisch want je zult toch op een bepaalde manier met je Facebook fans moeten communiceren. Verder denken we dat we tenminste begrijpen hoe vriendschappen werken. Dus als we alles naar vriendschappen kunnen herleiden weten we in ieder geval wat de juiste aanspreekvorm is en hoe leuk ze ons vinden.
Zo kom je dan bij vragen als “Als dit product een persoon was, zou ze dan je beste vriendin kunnen zijn?”, tsja of je er dan ooit echt achter komt wat de relatie van de consument met je product is, blijft de vraag.
De persoon achter het merk
Wanneer je als merk toch aanwezig bent op internet dien je je te realiseren dat je van persoon tot persoon praat. Met de juiste persoon bij je merk kom je al een heel eind, en kun je wel een relatie met mensen opbouwen. Uiteraard blijft er dan natuurlijk altijd het gevaar dat een te sterke relatie met die persoon je tot last is wanneer diegene bij je bedrijf vertrekt. Verhuist al die aandacht dan niet gelijk mee naar de concurrent? Dit is eigenlijk een nieuwe invulling bij een oud probleem natuurlijk, alleen heeft het nu nog meer betrekking op consumenten.
WC Papier
Dat iemand van een hip of groot merk je op Twitter aanspreekt is nog tot daar aan toe en ook is het een handig middel voor wat helpdeskwerk. (Zolang je telefoonaanbieder niet per ongeluk je wachtwoord twittert…) Het voert te ver om te roepen dat we graag graag dicht bij alle merken staan die we gebruiken. Zoals gezegd: wie wordt er vrienden met Bambix of een rol WC Papier?
U gaat nu uiteraard het tegendeel het tegendeel bewijzen door direct een succesvolle WC Papier fanpagina te bouwen, maar het feit blijft dat de meeste merken maar een beperkte groep consumenten ‘als vriend’ kunnen bereiken. Dat is ook niet per se erg natuurlijk, en voor een bedrijf ook een stuk overzichtelijker, als je direct die enthousiastelingen kunt aanspreken. Als je tenminste maar niet vervalt in belachelijke “je beste vriendin” vergelijkingen.
CC-Foto: exfordy