De afgelopen week, van 12 september tot 18 september, weerklonken van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat pianoklanken door de straten van Tilburg. Verspreid over Tilburg en omgeving waren 103 piano’s geplaatst voor Play Me I’m Yours. Piano’s die door iedereen en elk moment bespeeld konden worden. Hangjongeren, geschoolde pianisten, kleine kinderen of hele koren verzameld rond de toetsen, en overal publiek en gesprek. Een samenleving die samen komt. Iets waar iedereen in Tilburg toch een zeker trots bij zou moeten voelen.
Maar hoe anders is het met de sleutelfiguur van Trots Op Tilburg, de Tilburgse nagel aan de Verdonk-TON. Fractievoorzitter Joost van Puijenbroek vindt dat Incubate – het festival onder wiens vleugel de piano’s in de stad staan – met Play Me I’m Yours een afgelikte boterham de stad heeft binnen gehaald. Was zijn adagium jarenlang dat Incubate een feestje voor de incrowd is, nu is eenentwintigste stad met piano’s op de straat wereldwijd niet exclusief genoeg. Uiteraard is er ook de geldkwestie, want Incubate krijgt subsidie. Het is bij de bedrijfseconoom echter nog niet aangekomen dat er naast kosten ook baten zijn. Baten die in horeca en hotelwezen worden gevoeld en zijn uit te drukken in naamsbekendheid van de stad.
Een naamsbekendheid die uiteraard beter op te bouwen valt met exclusiviteit. Vandaar ook dat Joost van Puijenbroek onlangs in het Brabants Dagblad een lans brak voor meer exclusieve evenementen in Tilburg. De Tilburgse Kermis, Tilburg Zingt, Het Festival van het Levenslied en de Meimarkt, allen voorbeelden van typisch Tilburgse exclusiviteit. Evenementen die in kleinere vorm in elke dorpskern van Nederland plaatsvinden, of kermisattracties die in heel Europa ook de steden aandoen. Oké, niet zoveel op één plek. Maar een keer de “Hoog-gaat-ie” of vier keer de “Hoog-gaat-ie” in je stad, blijft hetzelfde effect. Wat Van Puijenbroek wil, is niet de exclusiviteit, maar het formaat. Van Tilburg een groot dorpsfeest maken; Udenhout Onder Zeil in mega-formaat, maar nog steeds een dorpsfeest.
Tjeerd van Erve is geboren en getogen Tilburg en trots op zijn stad. Een stad waarin een Incubate en een kermis – ook al rijdt hij om die laatste met een grote boog heen – moeten plaatsvinden. Daarnaast is hij docent geschiedenis en muziekcriticus voor o.a. NU.nl en Gonzo (Circus).