Business

Brulding van de Week: Dictator Wielen

22-09-2011 10:00

Trix rijdt Volvo en Ford. Of zit in de Koets. En daar mogen we best blij mee zijn. Ondanks alles. Pas wanneer ze in een Großer Mercedes gaat stappen wordt het oppassen geblazen. Dan wil ze alléén Oranje boven. Want hoe royaler dictatoriaal, hoe groter de Mercedes. Dat is altijd zo geweest. Der Großer Führer liet zich er al in rijden. De Mercedes 770. Of een robuuste zeswielige Mercedes G4/W31. Later stapten machtzuchtigen in de Mercedes 600 Pullman of open Landaulet. Hoe meer verlengd de 600, hoe groter de dictator. De Paus liet zich er in rijden. Zo ook Idi Imin, Mao Zedong, Nicolae Ceauşescu, Kim Il-Sung en talloze andere (alleen)heersers. Er zijn uitzonderingen. Hoewel een gevreesde dictator, wijken Moammar al-Qadhafi’s wielen nogal af van het gebruikelijke. Wat te denken geeft.

De eerste Großer, de Mercedes 770

Adolfs 770 verscheen in 1930 op de Parijse autosalon. Onderhuids was het al Blitzkrieg. De achtcilinder kopklep lijnmotor met een capaciteit van 7655 cc werd gemaakt van het soort metaal waar later de Tiger tank van werd gebouwd. Hoogwaardig chroom-nikkel gelegeerd gietijzer vormde het blok. De enorme stalen krukas hierin was eveneens chroom-nikkel gelegeerd. Hoewel negen keer gelagerd en nauwkeurig gebalanceerd, zat er vooraan nog een vibratiedemper op. Een accu-bobine plus onafhankelijke magneetontsteking staken de benzine aan die door een dubbelventuri carburateur binnenkwam. Goed voor 150 pk bij 2800 tpm. Geen renpaarden, maar sleurpaarden. Een driebak met overdrive vertaalde dit naar naar maximaal 150 km/u. Geblazen kon de 770 tot 200 pk aangespoord worden voor een top van 160 km/u. Hoewel Hitler geen rijbewijs had, kon hij wel autorijden. Meestal zat hij echter achterin of stond met kramp in zijn rechterarm te brallen tegen het toegestroomde volk.

Mercedes G4/W31

Aandrijving: drie-assig 6×6. Gewicht: ± 3700 kilo. Motor: 5252-5401 cc achtcilinder OHV in lijn van 100-115 pk bij 3400 tpm. Topsnelheid: 67,5 km/u.

Meest begeerde Großer, de Pullman 600 (1963-1981)

Gewicht (standaard 390 cm wielbasis -LWB): 2770 leeg. Motor: 6322 cc SOHC V8 met mechanische Bosch brandstofinjectie. Vermogen: 250 pk bij 4000 tpm. Topsnelheid: 200 km/u.

Je zou denken dat als een korporaal al een Großer had, de kolonel übergroß verlangde. Niets is minder waar. Qadhafi sprak zijn volk recent toe vanuit een bescheiden electro golf cart. Wel het topmodel Precedent (titelfoto) van Club Car, de Rolls onder de soort, maar toch. Nu schreef de dictator ook een Groen Boekje en dat zie je terug in zijn wielen. Zijn Precedent doet het elektrisch op een viertal batterijen van samen 48 Volt. Ook de dictators speciale elektrische Fiat 500 van Castagna is niet alleen groen van kleur. Wel erg kapitalistisch met naar verluidt een prijskaartje van honderddertig duizend dollar, maar daar komt de speciale 500 dan 250 kilometer ver mee zodat Qadhafi milieubewust aan zijn achtervolgers in smerige Hiluxen kan ontkomen.

Bevrijde Castagna Fiat 500 (foto: jalopnik, waar meer over deze 500 van Qadhafi)

Inmiddels weten we dat Qadhafi niet echt schoon aan zijn achtervolgers ontsnapte. Naar verluidt was zijn getaway toch een Mercedes. Ter verdediging, deze ML was geen eigen keuze, maar een cadeautje van de Franse president Sarkozy. Nu doen Fransen niet zuinig als ze slijmen, dus we mogen aannemen dat het cadeau een gepantserde ML63 AMG betrof. Met een 6.2 liter V8 van 503 pk onder kap. De kolonel kon zich daarin met de AMG 7G-Tronic Speedshift in 4,8 seconden naar de honderd uit de voeten maken. Wellicht iets trager vanwege de pantsering, maar nog steeds stukken sneller (en schoner) dan vieze rebellen in Japanse 4×4’s.

Over Japan gesproken, ondanks het enthousiasme waarmee keizer Hirohito spoorlijnen liet aanleggen, bezat hij eveneens meerdere Pullmans. Laten we dus maar blij zijn met Trix’ Volvo’s en Fords. En die Koets van Spyker. Ook al zijn de plaatjes hierop misschien iets minder.

Mercedes ML

Mercedes G4/W31

Mercedes 600 Pullman