Na aankomend Halloween weekend is de maand oktober weer ten einde. De maand oktober stond ook in het teken van borstkanker, en daarmee is Pink Ribbon weer goed aan de haal gegaan. Dit jaar waren er verschillende items te koop, waarvan de helft van het geld naar de stichting ging. Dit jaar was er een geluksarmbandje.. en armbandjes voor het goede doel, dat zien we vaker.
Waar het balletje ging rollen: LiveStrong
Steeds vaker vragen bekende mensen of stichtingen aandacht voor een goed doel of vervelend onderwerp. Mode wordt al een tijd op verschillende manieren gebruikt voor goede doelen, maar een van de bekendste voorbeelden is het gele plastic armbandje (LiveStrong) dat Lance Armstrong introduceerde als middel om aandacht te vragen voor kanker. De gele bandjes gingen als warme broodjes over de toonbank tot er uit een geheel onverwachte hoek kritiek kwam: de gele bandjes zouden teveel lijken op de gele bandjes die bij een ernstig bezoek aan het ziekenhuis aantonen dat de persoon in kwestie niet gereanimeerd zou willen worden. Er was veel ophef, maar uiteindelijk werd aangetoond dat de bandjes qua kleur op elkaar lijken, maar dat onder andere het materiaal heel anders is.
Toen Lance Armstrong als kwetsbaar, maar sterk (in 1996 werd teelbalkanker ontdekt, men gaf hem 20 tot 40 procent overlevingskans) boegbeeld een enorm succes behaalde met zijn bandjes waren de replica’s snel de wereld in geholpen. Elke kleur staat nu wel voor een symbool. Een kleine greep uit de collectie: rood tegen zinloos geweld, groen tegen discriminatie, roze tegen borstkanker, blauw tegen mishandeling, en ga zo nog maar even door. Om te laten zien dat je tegen al deze dingen bent kun je je arm dus gemakkelijk behangen met een felgekleurde regenboog, alles voor het goede doel.
Paradepaardjes voor een betere verkoop
Vaak spelen goede doelen het slim door bekende mensen aan hun merk te koppelen. Zo heeft bekend juwelier Otazu in 2009 sieraden gemaakt voor de campagne Because I’m a girl, streed Bibi van der Velden in 2010 met haar armbanden voor verduurzaming van goudwinning in Solaridad en strikte stichting Doe Een Wens dit jaar wereldwijd bekend model Doutzen Kroes om aandacht te vragen voor de honger in Somalië.
Ik vraag me als eeuwige scepticus altijd af hoeveel opbrengst er nou echt naar die goede doelen gaat, of steekt de eigenaar mooi een deel in zijn/haar zak voor een vijfde vakantiehuisje? Omdat ik toch nog wel een beetje hoop heb in de mens (en ik geef het toe: ook een beetje voor m’n karma), heb ik begin oktober toch het geluksarmbandje van Pink Ribbon aangeschaft. De gedachte dat mensen van mijn geld misschien wel geholpen kunnen worden reist ver boven de gedachte van corruptie uit.
Schaf jij wel eens accessoires aan waarvan een deel naar het goede doel gaat?