Business

Brulding van de Week: Narrowboat

11-11-2011 14:00

Narrowboat of narrow boat voor de originele. In het Nederlands zou je trekschuit zeggen. Een plompe praam getrokken door een paard. Zo begonnen ze hun leven in Groot-Brittannië ook. Toen de industriële revolutie begon in de late 18e eeuw nam de behoefte aan transport enorm toe. Vervoer over water was efficiënter dan vervoer over de weg dus werden er kanalen gegraven en sluizen aangelegd. Deze waren noodgedwongen soms aan de smalle kant. Als je niet in de breedte kunt laden moet je het uit de lengte halen en zo ontstond de narrow boat. Niet breder dan zeven voet (2,13 meter) en niet langer dan zeventig voet (21,33 meter) zijn de kenmerken. Getrokken door paarden brulde het echter nog niet.

Laat ik eerlijk zijn. Ze brullen niet. Toen niet en die ze tegenwoordig bouwen ook niet. Ze hebben echter wel iets en er zit een motor op. Vandaar hier. Zeker als ze traag maar stijlvol sierlijk worden aangedreven door een klassieke Gardner diesel. De diesels kwamen na de stoomtijd. Een tijd waarin ook het hout van de narrowboat-romp vervangen werd door geklonken ijzer en later staal. Tegenwoordig gelast en voor de romp meestal een stevige tien millimeter dik. En dan de hippiebeschilderingen van veel narrowboats.

Waar het precies vandaan komt is niet zeker, maar het zou uit Nederland kunnen zijn. Meer precies uit het Friese Hindeloopen. Een gehucht van nog geen duizend inwoners, maar ooit een stad. Een hanzestad met een vloot. En schilderkunst dat mogelijk overwaaide naar de Britse narrow boats. Nu dus narrowboats. Een paar werken er nog voor de kost, maar de meeste worden gebruikt als kanaaljacht of woonboot. Heel trendy. Reden waarom er (weer) tegen de dertigduizend rondhangen op Brits binnenwater.

Ook als polderlander kun je dit Brits op zijn smalst ervaren. Een narrowboat met slaapplaats voor 4-5 personen huren kost tussen de 900 en 1550 euro per week. Waag je echter niet aan een oude met een gloeikop semi-diesel. De gloeikop lage-compressie diesel is een mislukte motormutatie die je ver aan bakboord moet houden. Fikkie stoken in de ijzeren potkachels en haarden binnen is wél leuk.

‘Tug’ met Gardner 2LW uit de dertiger jaren. 2.8 liter tweecilinder (410 kilo) van 35,5 pk bij 1700 tpm. Liever een Kelvin?

Niet leuk

Wel leuk. Op het Llangollen kanaal over het 37 meter hoge Pontcysyllte aquaduct