Facebook is moeilijk!

15-11-2011 09:00

Let goed op, Facebook heeft zijn privacy instellingen weer veranderd. Als je jouw eigen instellingen niet aanpast dan kan straks iedereen zomaar hersenscans van jouw kittens inzien en kijken hoe vol de kattenbak zit. Wanneer je dit niet wilt moet je naar profiel > instellingen > kattengrid gaan en het vinkje bij “Cats all folks!” uitzetten. Stuur dit door naar je vrienden! Uit onderzoek (dus dan moet het wel waar zijn) blijkt namelijk dat we een beetje lui zijn geworden met het bijhouden van onze Facebook instellingen.

Aanpassing-moe
Nu wordt er wel eens gesteld dat we privacy-moe zouden zijn: dat het ons allemaal niets meer kan schelen, maar de waarheid is dat we vaak gewoon door de bomen het bos niet meer zien. Uiteindelijk heeft dit wel ongeveer het zelfde effect: we zorgen er niet meer voor dat we onze instellingen niet telkens bekijken en eventueel aanpassen. Berichtjes over dat er nu toch echt weer een verandering is, zijn vaak een hoax, maar Facebook verandert zo vaak dat je het ook eigenlijk niet altijd meer zeker weet.

Van de andere kant hebben veel gebruikers hebben zelfs nog nooit hun instellingen aangepast, waaruit je zou kunnen concluderen dat er in ieder geval een flinke groep is die er helemaal niet aan wil beginnen. “Privacy is hard man!”, en zeker op Facebook, dat inmiddels een reputatie begint op te bouwen op het gebied van veranderingen. Ook developers raken een beetje de draad bij waar ze bij Facebook van op aan kunnen: de nieuwe Timeline, is die nu nog steeds niet algemeen uitgerold (nee!). Ook wist men te impliceren dat ‘secure browsing’ (met zo’n slotje) binnenkort verplicht zou worden, maar dat is er toch ook nooit van gekomen. Bewust of onbewust doet Facebook er alles aan om de situatie zo onduidelijk te maken dat ze alleen zelf weten waar het netwerk precies staat.

Regeltjes
Het mooie is dat voor elke persoon die anderen op de onduidelijkheden wijst, er minstens twee zijn die überhaupt gewoon geen regeltjes lezen. Al die campagnes waar je iets kunt winnen als je iets liked, of de meeste likes verzamelt? Dat mag dus helemaal niet van de algemene voorwaarden van Facebook! Heeft men zelfs gesimplificeerd in verkorte regels heel handig neergezet: leest dus een overgroot deel van de markteers niet, of ze denken dat het wel los zal lopen. Zo blijf je bij Facebook altijd maar denken: zijn wij nou zo dom, of spelen zij het nu zo slim?