Met de in oktober gemeten 70.000 abonnees is de LINDA. van Nederlandse alleskunner Linda de Mol de grootste glossy van Nederland. Het blad zegt als een van haar kernwaarden te hebben om altijd te willen blijven verbeteren, en dat is zeker gelukt met de issue die gisteren is uitgekomen. Buiten de standaard interviews, columns en reportages is er iets speciaals: LINDA. heeft samengewerkt met het Nederlandse bedrijf Layar, wat zich specialiseert in de techniek augmented reality. Wat is augmented reality en wat voegt dit toe aan het blad?
Een stukje theorie
Augmented reality (toegevoegde realiteit) klinkt heel erg stoer en technisch, maar wat houdt het nou eigenlijk allemaal in? Het is een verzamelterm voor de technologieën die ervoor zorgen dat er een combinatie kan worden gemaakt tussen realiteit en de virtuele wereld. Het bestaat al sinds begin jaren negentig, maar komt de laatste tijd veel in het nieuws door de verbeteringen die zijn doorgevoerd. Layar is een mobiele applicatie die gebruik maakt van deze techniek. Via Layar is het mogelijk om opgebouwd uit verschillende data (GPS coördinaten, AR-tags en nog meer moeilijke snufjes) een laag over je scherm heen te leggen met informatie over datgene waar jij je camera op richt. Zo zijn er verschillende voorbeelden bekend, van visitekaartjes die je naar websites sturen tot het richten van je camera op een huis waarna je alle benodigde informatie te zien krijgt op je smartphone.
En wat doet LINDA. daarmee?
Zodra je de app hebt gedownload (excuus voor de Blackberry gebruikers, de Layar app is alleen nog maar available voor iPhone en Android!) en hem op de LINDA. richt, komt er dus digitale content naar voren op je smartphone. Deze content bestaat onder andere uit backstage video’s, directe links naar andere sites, maar je kunt ook sneller reageren. En nog toffer: als je op bepaalde producten uit reclames richt, kom je op de webshop terecht!
Jildou van der Bijl (hoofdredacteur LINDA.) en Claire Boonstra (Layar co-founder) zijn erg blij met de samenwerking en zijn erg benieuwd naar de reacties die de ludieke campagne oproept.