Je verwacht het niet: niet denken aan de privacy aspecten bij een actie gericht op -nota bene- kinderen en daarna je actie hopeloos de mist in zien gaan. Je kunt je sowieso afvragen welke stagair bij de NTR (een publieke omroep!) had bedacht dat “sta je gegevens af, anders krijg je geen Sinterklaascadeau” een goede marketing actie was. Ouders Online maakte zich hier al boos over en ook ict-jurist Arnoud Engelfriet vond de actie twijfelachtig. De omroep zet ouders op deze manier redelijk voor het blok: invullen is niet echt ‘mediawijs’, niet invullen en het kind “krijgt geen cadeau”. “Mooie actie!”, moet de marketeer van de NTR gedacht hebben, waarom noem je je actie anders zelf ‘viral‘ in de URL? Het ‘mooiste’ is natuurlijk dat de gegevens ook matig beveiligd waren, waardoor met een hack de gegevens uit de tool uit 2005 uitgelezen konden worden. From bad to worse dus; de vraag of het CBP stappen onderneemt tegen de omroep ligt nog open.