De NS communiceert met studenten…

28-11-2011 16:00

Vanaf komend jaar moeten alle studenten voortaan in- en uitchecken bij de NS als ze hun OV-kaart gebruiken. Doen ze dat niet, dan krijgen ze een boete.  Misschien logisch vanuit het perspectief van de vervoerder die informatie wil, maar bizar voor de klant die een boete krijgt ondanks dat er is betaald voor de reis (want ja, die OV-kaart daar wordt gewoon voor betaald, dat geld wordt ingehouden van de studiefinanciering). Dit is op zich geen reden om de NS te gaan bashen. Alle andere vervoerders deden het immers al. En de NS is ook nog eens zo goed om coulant met studenten om te gaan, al is coulance een beetje een gotspe als je mensen een boete geeft voor witrijden.

Kek communicatiebureau
Maar wat doet de NS wel, dat andere vervoerders niet doen? Nou, die huren een kek communicatiebureau in om een voorlichtingscampagne in elkaar te zetten! Leuk, met zo’n brakke student die in zijn nest ligt te stinken. Want waarom zouden we ook flauwe stereotypes over studenten vermijden, wat rot ons het dat ze gemiddeld tussen de veertig en vijftig uur in de week werken? Haha, luie kutstudenten! Way to go, NS: niet alleen gaan jullie boetes geven aan betalende klanten, jullie bevestigen ook nog eens alle onterechte en stuitende studentenclichés in een landelijke reclamecampagne. Waar jullie ongetwijfeld goed voor in de buidel hebben moeten tasten.

Zeurende bejaarde
Weet je wat? Jullie mogen mij ook wel inhuren hoor! Ik heb hartstikke leuke ideeën voor reclamecampagnes. In de campagne “Neem eens de trein” laten we een vrouw zien die niet kan inparkeren en dus beter de trein kan pakken. In de campagne “Pas op voor zakkenrollers” laten we een stelende Marokkaan zien. Voor een wervingscampagne voor conducteurs pakken we een blije, dansende conducteur, een neger natuurlijk, want die kunnen zo goed dansen. Oh, en voor de campagne “Wees stil in de stiltecoupé” gebruiken we een zeurende bejaarde. Ik ben te bereiken via deze website.

Of, en dat kan natuurlijk ook, jullie pleuren een eind op met jullie stereotyperingen. Communicatiefaalhazen.

János Betkó zoekt nog naar een bedrijf dat hij kan gebruiken als stereotypering voor een incompetent bedrijf dat niet in staat is zijn klanten fatsoenlijk te informeren . Hij hoopt op suggesties in de comments.

Dit artikel verscheen eerder op www.vrij-zinnig.nl